Selasa, 3 Oktober 2023

Penduduk Britain terkejut lihat 'bebola api besar' misteri muncul di langit

 

Penduduk di Oxfordshire, Britain terkejut selepas melihat 'bebola api' misteri muncul di samping bunyi letupan di langit sekitar 7:20 petang malam semalam (waktu tempatan), lapor akhbar The Sun.


Menurut polis, letupan berlaku disebabkan kilat menyambar sebuah loji sisa buangan di bandar Yarnton. 


Beberapa silinder gas di loji tersebut disambar kilat yang mengakibatkan api dan asap memenuhi langit pada malam semalam.


Polis mengesahkan bahawa tiada mangsa yang cedera dalam kebakaran di loji itu, namun jalan A40 ditutup selepas kejadian.



Penduduk tempatan juga diarah kekal berada di dalam rumah selain menutup tingkap dan pintu selepas kejadian tersebut.


Polis Thames Valley dalam satu kenyataan berkata: "Pegawai kami berada di lokasi kejadian kebakaran di loji sisa berhampiran Yarnton, Oxfordshire.


"Kilat dipercayai menyambar silinder gas di tapak berkenaan semasa cuaca buruk pada petang tadi (Ahad), dan menyebabkan kebakaran besar," jelas kenyataan itu.


Beberapa pengguna di aplikasi Twitter berkata bahawa langit 'bercahaya selama dua minit' sebelum hilang. Sebilangan penduduk yang ketakutan turut melaporkan mereka terputus bekalan elektrik seketika sejurus selepas letupan.


"Severn Trent Green Power boleh mengesahkan bahawa pada sekitar 19:20 petang ini (1 Oktober 2023), sebuah tangki sisa buangan di kemudahan Cassington AD berhampiran Yarnton, Oxfordshire, telah disambar petir mengakibatkan biogas dalam tangki itu menyala.


"Kami sedang bekerjasama dengan perkhidmatan kecemasan untuk melindungi tapak dan akan memberikan ulasan lanjut dalam masa terdekat," kata Severn Trent Green Power dalam satu kenyataan. - Sumber The Sun.


Polis mengesahkan tiada sesiapa yang cedera dalam kebakaran. - Foto LNP.

Penduduk berkongsi gambar letupan yang menerangi langit malam. - Foto Twitter/Knocker.


EmoticonEmoticon