Selasa, 24 Oktober 2023

Kajian baharu sahkan Bulan berusia 4.46 bilion tahun jauh lebih tua dari anggaran sebelum ini


Satu analisis baharu ke atas debu Bulan yang dikumpul oleh angkasawan misi Apollo 17 mendedahkan bahawa Bulan sebenarnya berusia 40 juta tahun lebih tua berbanding apa yang dipercayai selama ini, lapor saluran berita CNN 23 Oktober 2023.


Selepas mendarat di Bulan pada 11 Disember 1972, angkasawan Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA), Eugene Cernan dan Harrison Schmitt mengutip sampel batuan dan debu dari permukaan Bulan.


Analisis baharu ke atas sampel itu berjaya mengesan kehadiran kristal zircon. Ia kemudian dicatatkan berusia 4.46 bilion tahun. Anggaran sebelum ini menyebut Bulan berusia 4.425 bilion tahun.


Penemuan tersebut diterbitkan kelmarin dalam jurnal Geochemical Perspectives Letters.


"Kristal ini adalah pepejal tertua yang diketahui yang terbentuk selepas hentaman gergasi. Dan kerana kita tahu berapa umur kristal ini, ia berfungsi sebagai sauh untuk kronologi bulan," kata pengarang kajian kanan Philipp Heck, Robert A. Pritzker Kurator untuk Kajian Meteorit dan Kutub di Chicago.


Ketika awal sistem suria kita, Bumi masih membentuk dan membesar dalam saiz huru-hara, dengan objek berbatu sering berlanggar di angkasa. Pada masa itu lebih daripada 4 bilion tahun yang lalu, objek bersaiz Marikh terhempas ke Bumi, melemparkan sekeping batu besar yang menjadi bulan, menurut penyelidik.


Tenaga daripada kesan objek bersaiz Marikh yang mengenai Bumi mencairkan batu yang akhirnya akan membentuk permukaan bulan. Tetapi saintis masih berusaha untuk menentukan tarikh peristiwa penting ini dengan tepat.


"Apabila permukaannya cair seperti itu, kristal zircon tidak dapat terbentuk dan bertahan. Jadi mana-mana kristal di permukaan Bulan pasti terbentuk selepas lautan magma bulan ini disejukkan," kata Heck, yang juga pengarah kanan Pusat Penyelidikan Integratif Negaunee muzium dan seorang profesor di jabatan sains geofizik di Universiti Chicago.


Penyelidikan sebelumnya oleh pengarang bersama kajian Bidong Zhang, penolong penyelidik di jabatan Bumi, planet, dan sains angkasa di Universiti California, Los Angeles, telah mencadangkan bahawa penentuan umur kristal dalam debu bulan mungkin mendedahkan usia sebenar bulan. - Sumber CNN.


Schmitt mengutip sampel debuan Bulan semasa misi Apollo 17 pada 1972. - Foto NASA.


EmoticonEmoticon