Khamis, 15 Disember 2022

Doktor temui cacing 'menari' dalam testis seorang lelaki


Seorang lelaki berusia 26 tahun di India menimbulkan kekecohan di Internet selepas buah zakar kanannya bengkak akibat dimasuki cacing, lapor akhbar New York Post pada 13 Disember 2022.


Satu rakaman memaparkan haiwan parasit itu 'menari' di bahagian kemaluan lelaki itu tular di media sosial.


"Daripada keputusan ujian ultrasound, struktur bergerak dapat dilihat dalam saluran limfa (saluran nipis yang mengangkut cecair dan sel darah merah dalam skrotum)," tulis doktor dalam satu kajian kes mengenai penemuan cacing itu.


Pesakit itu dilaporkan kepada Hospital Max Super Specialty di New Delhi selepas mengalami 'sakit dan bengkak pada skrotum serta deman selama sebulan, jelas kajian itu yang diterbitkan dalam New England Journal of Medicine.


Lelaki itu didiagnosis mengalami filariasis limfa yang biasanya dikenali sebagai elephantiasis. Ia berlaku akibat gigitan nyamuk yang menyebarkan cacing mikroskopik, demikian menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).


Pesakit itu bernasib baik kerana tindakan doktor yang memeriksa testisnya lebih awal. Cacing itu berjaya ditangani sepenuhnya selepas pesakit diberikan ubat anti parasit.


Dalam kes elephantiasis yang lebih serius pada tahun 2018, doktor di India telah mengeluarkan ketulan seberat 13 kilogram daripada kaki seorang lelaki yang menderita penyakit itu. - Sumber New York Post.


Lelaki itu disahkan mengalami elephantiasis atau penyakit kaki gajah. - Foto New England Journal of Medicine.


EmoticonEmoticon