Sabtu, 24 Disember 2022

Biawak gergasi sesat masuk kawasan resort berjaya ditangkap


Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) Kota Bharu menangkap seekor biawak seberat kira-kira 20 kilogram yang sesat di kawasan sebuah resort Jalan Pantai Cahaya Bulan, semalam.


Ketua Operasi APM Kota Bharu, Leftenan Muda Nor Hamiza Hassan berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan mengenai kejadian itu kira-kira pukul 2 petang.


Menurutnya, sebelum masuk ke kawasan resort, kakitangan resort itu melihat haiwan reptilia sepanjang kira-kira dua meter itu berada di bawah sebuah kereta.


"Semasa anggota APM tiba, biawak itu sudah berada di kawasan lapang. Anggota bertugas mengambil masa selama 10 minit untuk menangkapnya menggunakan alat khas.


"Haiwan itu kemudianya dibawa ke tempat kurungan sementara di Pejabat APM daerah sebelum ia dilepaskan ke kawasan hutan," katanya ketika dihubungi, hari ini.


Menurutnya, Nor Hamiza, biawak itu kemungkinan sesat selepas air surut di kawasan sekitar kampung yang ditenggelami air akibat hujan lebat pada minggu lalu.


Katanya, sebelum ini, APM Kota Bharu berjaya menangkap biawak dan haiwan berbisa di beberapa rumah penduduk yang terjejas banjir. - Sumber Kosmo.


Anggota APM menangkap seekor biawak yang sesat di kawasan sebuah resort di Jalan Pantai Cahaya Bulan, Kota Bharu semalam. - Foto APM.


EmoticonEmoticon