Khamis, 13 Oktober 2022

Kerana tak cukup wang, budak ini menggunakan beg sekolah yang diperbuat daripada tali rafia buatan bapanya


Setiap ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anak mereka. Malangnya, tidak semua orang mempunyai keadaan ekonomi yang mencukupi. Ada ibu bapa yang terpaksa melalui perjuangan yang bukan mudah hanya untuk keperluan beg sekolah anak mereka.


Salah satu kisah perjuangan ibu bapa kali ini berlaku di Kemboja. Di mana seorang bapa tidak mempunyai wang yang cukup untuk membeli beg sekolah anaknya. Dia kemudian membuat keputusan untuk membuat anyaman daripada tali rafia untuk dibentuk menjadi beg sekolah.


Menerusi perkongsian akaun Facebook Sophous Suon, yang merupakan seorang guru kelas berkata salah seorang muridnya datang ke sekolah dengan membawa beg dengan penampilan berbeza dari beg sekolah biasa. Beg pelajar itu diperbuat daripada anyaman tali rafia berwarna biru.


Menurutnya, pelajar itu menjelaskan bahawa bapanya telah membuat beg uniknya. Sophous kemudian memuat naik beberapa foto dalam status Facebooknya yang menunjukkan bahagian beg yang lebih terperinci.


Dapat dilihat betapa kreatifnya bapa yang berjaya membuat beg galas hanya dengan material tali rafia. Lebih-lebih lagi, beg galas itu juga kelihatan kukuh walaupun dipenuhi dengan banyak buku.


Seperti beg sekolah asal, beg galas itu juga ada tali anduh yang diambil dari beg lama. Selain itu, beg berwarna biru itu juga mempunyai reka bentuk yang unik kerana penutupnya seperti beg sekolah biasa.


Kisah penuh inspirasi ini turut menarik perhatian ramai pihak yang menawarkan sumbangan kepada pelajar tersebut. Sophous sendiri menyatakan bahawa tidak lama lagi dia akan bertemu bapa muridnya untuk memberi sumbangan.


"Saya berharap nasib pelajar ini akan berubah agar kelak dapat menjalani kehidupan yang lebih baik," kata Sophous. - Sumber Liputan6.


Walaupun beg ini hanya diperbuat dari tali rafia, ia kelihatan kukuh walaupun dipenuhi dengan banyak buku. - Foto Sophous Suon.


EmoticonEmoticon