Khamis, 13 Oktober 2022

NASA uji piring terbang gergasi bantu manusia mendarat dengan selamat di Marikh


Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) bakal melancarkan sebuah piring terbang gergasi ke angkasa lepas pada bulan depan, lapor akhbar Daily Mail pada 11 Oktober 2022.


Misi Ujian Penerbangan Orbit Bumi Rendah Decelerator Kembung (LOFTID) akan menguji perisai haba yang akan digunakan untuk menghantar kapal angkasa.


NASA berharap ujian itu akan menunjukkan bagaimana perisai haba kembung boleh memperlahankan kapal angkasa yang cukup untuk bertahan dari kemasukan atmosfera.


Jika ia terbukti berjaya, teknologi itu suatu hari nanti boleh membantu manusia mendarat dengan selamat di Marikh.


Misi itu dijadualkan berlepas pada 1 November depan yang menyaksikan piring terbang gergasi dilancarkan ke orbit rendah bumi.



"NASA berharap ujian itu akan menunjukkan bagaimana perisai haba mampu memperlahankan kapal angkasa untuk bertahan dari kemasukan atmosfera. 


"Teknologi ini juga membantu pelbagai misi NASA yang dirancang ke destinasi seperti Marikh, Venus, Titan serta kembali semula ke bumi," jelas NASA.


Pada 1 November ini, NASA akan mendedahkan teknologi itu buat kali pertama dari orbit rendah bumi.


Piring terbang itu akan dilancarkan ke angkasa lepas menerusi roket United Launch Alliance Atlas V, bersama satelit cuaca yang mengorbit kutub JPSS-2.


"Sebaik sahaja JPSS-2 sampai ke orbit, perisai haba itu akan mengembang dan diletakkan pada posisi trajektori kemasukan semula dari orbit rendah Bumi untuk menguji keupayaannya.


"Jika ujian ini berjaya, ia mampu membantu NASA mencapai matlamat untuk membawa manusia ke Marikh dalam dekad akan datang," jelas NASA.


Tambah NASA, teknologi itu juga mampu menyokong kru pendaratan dan misi robotik besar di Marikh selain membawa pulang muatan lebih berat ke bumi. - Sumber Daily Mail.


Piring terbang gergasi itu mampu membantu manusia mendarat di Marikh dengan selamat. - Foto NASA.

Piring terbang ini akan dilancarkan ke angkasa lepas oleh NASA pada 1 November depan. - Foto NASA.


EmoticonEmoticon