Sabtu, 6 Ogos 2022

Pakar jumpa kesan tapak kaki 'hantu' berusia 12,000 tahun di gurun negeri Utah


Pakar arkeologi Amerika Syarikat (AS) telah menemui 88 kesan tapak kaki 'hantu' yang berusia 12,000 tahun di satu lokasi di gurun negeri Utah, kesan tapak kaki itu hanya muncul apabila terdapat jumlah kelembapan yang betul di kawasan berkenaan, lapor akhbar Daily Mail pada 26 Julai 2022.


Kesan tapak kaki tersebut ditemui di Pangkalan Tentera Udara Hill di Gurun Great Salt Lake Utah pada bulan lepas. Ia mendapat gelaran kesan tapak kaki 'hantu' kerana hanya boleh dilihat selepas hujan, apabila cetakan kesan tapak dipenuhi air dan hilang apabila kering di bawah matahari.


Tinjauan arkeologi di tapak seluas 2,023 hektar tersebut menggunakan peralatan bukan invasif seperti magnetometer dan radar penembusan tanah.


Satu pasukan penyelidik yang diketuai oleh Universiti Cornell menentukan cetakan itu milik orang dewasa dan kanak-kanak yang berjalan melalui air cetek semasa Zaman Ais, apabila landskap yang kini kering diselubungi dalam tanah lembap. Pasir di dalam air dengan cepat memenuhi tapak kaki mereka, tetapi lumpur di bawahnya mengekalkan kesan itu.



Oleh kerana pasir menyimpan lebih banyak lembapan daripada sedimen di sekelilingnya, jumlah air yang betul akan menjadikan tapak kaki menonjol di antara tanah berwarna sawo matang, tetapi kemudian hilang semula apabila tanah kering.


"Berdasarkan penggalian beberapa cetakan, kami telah menemui bukti orang dewasa dengan kanak-kanak berumur kira-kira 5 hingga 12 tahun yang meninggalkan kesan tapak kaki," Kata Daron Duke, dari Kumpulan Penyelidikan Antropologi Far Western, yang bekerja bersama Urban.


Ahli arkeologi merancang untuk mengkaji, memelihara dan melindungi cetakan tersebut daripada angin dan hakisan yang berisiko memusnahkannya.


"Kami telah mengumpulkan pengisian cetakan untuk melihat sama ada kami boleh mencari bahan organik hingga tarikh radiokarbon.


"Kami mahu memperincikan lagi cetakan itu agar mendapat maklumat tentang individu kumpulan itu dan cara mereka menggunakan kawasan tersebut. Kami juga bercakap dengan puak asli Amerika mengenai perspektif mereka mengenai cetakan itu," jelas Duke. - Sumber Daily Mail.


Walaupun tapak kaki yang ditemui di Utah tidak setua dan mungkin tidak seluas White Sands (gambar kiri - jejak kaki New Mexico ditemui pada 2021 berusia 23,000 tahun), Urban berkata mungkin terdapat banyak lagi yang boleh ditemui, dan pasukan itu berkata mereka akan mengeluarkan kajian penuh dalam masa terdekat. - Foto Bournemouth University.

Daron Duke dengan Kumpulan Penyelidikan Antropologi Far Western. Beliau mengesahkan cetakan itu milik orang dewasa dan kanak-kanak yang berjalan melalui air cetek semasa Zaman Ais. - Foto R. Nial Bradshaw/U.S. Tentera Udara.

Kesan tapak kaki manusia sejak kira-kira 12,000 tahun ditemui di Julat Ujian dan Latihan Utah. - Foto R. Nial Bradshaw/U.S. Tentera Udara.


EmoticonEmoticon