Ahad, 24 Julai 2022

Adakah Angkasa Lepas Mempunyai Sempadan? Ini penjelasan saintis


Pernahkah anda terfikir betapa besarnya angkasa lepas dan adakah ia mempunyai had? Malah, kita juga tidak tahu apakah bentuk sebenar angkasa lepas.


Sama ada bentuknya bulat seperti donat, dataran rata yang terbentang seperti helaian kertas yang tidak berkesudahan atau bola gergasi.


Memetik laman web rasmi Swinburne University of Technology, beberapa saintis menjawab soalan ini dengan jawapan yang berbeza-beza. Apa pendapat mereka? Semak penjelasan di bawah.


Tanya Hill, Saintis Universiti Melbourne


Tanya Hill mengesahkan soalan itu. Menurutnya, angkasa lepas ada hadnya kerana alam semesta yang kita amati adalah terbatas dan bukan selamanya.


Angkasa lepas terus berkembang sehingga 46 bilion tahun cahaya. Angkasa lepas yang boleh kita perhatikan adalah berpusat pada kita.


Tidak seperti angkasa lepas yang diperhatikan oleh makhluk asing dari galaksi jauh, mereka juga mempunyai versi angkasa lepas mereka sendiri. Kalau pun ada pertindihan, pasti mereka akan nampak kawasan yang kita tak nampak, begitu juga kita.


Menurut Tanya Hill, angkasa lepas mempunyai pelbagai cara untuk melengkung, tetapi kita tinggal di kawasan dan ruang yang rata.


Kevin Orman-Rossiter, Saintis Universiti Melbourne


Menurut Kevin Orman pula, dia berpendapat bahawa angkasa lepas tidak mempunyai had. Menurutnya, angkasa lepas tidak berkesudahan.


Walau bagaimanapun, Kevin Orman menjelaskan bahawa jawapan ini memerlukan kajian lanjut. Ia mengambil masa yang sangat lama untuk memastikan ruang tidak mempunyai sempadan.


Penyelidikan sedemikian akan menjadi sangat sukar untuk dijalankan. Selain mengambil masa yang banyak, tentunya dana yang diperlukan juga tidak sedikit.


Dipetik dari Wonderopolis, saintis percaya bahawa anggaran saiz ruang yang boleh diperhatikan ialah 92 bilion tahun cahaya, tetapi masih tiada siapa yang dapat menjawab bentuk yang tepat.


Selain itu, angkasa lepas sentiasa berkembang dari semasa ke semasa. Kemunculan angkasa lepas daripada teori Big Bang adalah 13.8 bilion tahun dahulu.


Tetapi saintis juga mengatakan ia mungkin berlaku pada kadar yang lebih pantas daripada yang difikirkan sebelum ini.


Peluasan ruang ini sering dirujuk oleh saintis sebagai tenaga gelap. Pada tahun 2021, mereka mendapati alam semesta berkembang lapan puluh peratus lebih cepat. - Sumber Detikedu.


BACA: Teleskop JWST temui galaksi berusia 13.5 bilion tahun yang tertua di Alam Semesta.


EmoticonEmoticon