Ahad, 10 April 2022

Saintis temukan fosil dinosaur pertama bersama serpihan asteroid berusia 66 juta tahun


Ahli paleontologi berjaya menemukan sebahagian fosil dinosaur pertama yang dipercayai terbunuh ketika asteroid besar melanda Bumi 66 juta tahun lalu, di Tanis, Dakota Utara, Amerika Syarikat, lapor BBC News pada 6 April 2022.


Pakar menemukan kaki Thescelosaurus yang merupakan dinosaur herbivor kecil bersama serpihan batu angkasa selebar 11,265 meter yang membunuhnya. Kaki haiwan itu yang lengkap dengan kulit berkemungkinan 'tercabut' selepas dilanda asteroid Chicxulub sehingga menyebabkan banjir kilat.


Fosil kaki haiwan itu digali bersama beberapa siri penemuan luar biasa di tapak fosil terbabit, antaranya fosil penyu yang dicucuk dengan pancang kayu, sisa-sisa mamalia kecil, kulit dari triceratops bertanduk dan embrio pterosaurus di dalam telurnya.


"Ini adalah penemuan pertama dinosaur yang menjadi mangsa hujan asteroid sehingga menyebabkan kawah seluas 149, 669 meter di kawasan yang kini dikenali sebagai Teluk Mexico.


"Kami juga menemukan serpihan kecil dari batu angkasa yang menamatkan era dinosaur sehingga membawa kepada kebangkitan mamalia," kata pakar.


Penemuan itu dilakukan oleh Ahli Paleontologi Universiti Manchester, Robert DePalma di tapak penggalian terkenal yang ditemukan sejak 2008.


"Ini adalah perkara paling luar biasa, dan adalah senario kes terbaik. Kawasan ini mempunyai haiwan yang tertimbus semasa dihentam asteroid, selain dikenali sebagai 'tanah perkuburan dinosaur'," katanya.


Pakar juga boleh memberikan bukti fizikal pertama mengenai dinosaur terbunuh akibat asteroid semasa penghujung Zaman Cretaceous.


Pakar menjelaskan bilangan fosil dinosaur yang ditemukan di dalam batu sangat sedikit walaupun beberapa ribu tahun sebelum hujan asteroid berlaku. Oleh itu, usaha untuk menemukan fosil dari hari peristiwa itu berlakunya sebenarnya adalah sangat luar biasa.


Sementara itu, BBC bakal menyiarkan dokumentari bagi mendedahkan beberapa penemuan baharu rangka dinosaur di Tanis, yang dipersembahkan oleh Sir David Attenborough 15 April depan.


Asteroid selebar 12 kilometer (km) telah dikenal pasti jatuh di Teluk Mexico, di luar Semenanjung Yucatan, kira-kira 3,000km jauhnya dari Tanis, begitulah tenaga yang diberikan dalam peristiwa itu, kemusnahannya dirasai jauh dan luas. - Foto BBC News.

Ahli paleontologi menemui fosil kaki Thescelosaurus - dinosaur herbivor kecil bersama serpihan batu angkasa selebar 11,265 meter yang membunuhnya. - Foto Twitter.

Sir David Attenborough meneliti fosil dinosaur Thescelosaurus. - Foto BBC News.


EmoticonEmoticon