Ahad, 20 Februari 2022

Saintis temui galaksi terbesar terletak 3 bilion tahun cahaya dari Bumi


Ahli-ahli astronomi menemui galaksi terbesar yang pernah ditemukan dalam satu penemuan yang menakjubkan, lapor laman berita Wion News pada 16 Februari 2022.


Alcyoneus merupakan galaksi gergasi terletak pada jarak sekitar 3 bilion tahun cahaya yang mencapai 5 megaparsek. Parsek merupakan unit ukuran yang digunakan untuk mengukur jarak objek angkasa di luar sistem suria.


Struktur bersaiz 16.3 juta tahun cahaya itu adalah struktur asal galaksi terbesar yang pernah ditemui manusia - cahaya bergerak pada kelajuan 300,000 kilometer sesaat.


Kekurangan pemahaman manusia berkaitan galaksi mega tersebut dan punca pertumbuhan menakjubkan itu dipaparkan menerusi penemuan kali ini.


Penemuan itu bagaimanapun mungkin membuka jalan kepada pemahaman lebih mendalam tentang galaksi radio gergasi dan medium antara galaksi yang terapung di ruang angkasa raya.


Galaksi Alcyoneus ditemui menggunakan data daripada pemerhatian satelit Wide-field Infrared Survey Explorer milik NASA dan teleskop Low Frequency ARray (LOFAR) yang berpangkalan di Eropah. 


Teleskop tersebut merangkum kira-kira 20,000 antena radio yang didirikan di 52 kawasan di seluruh Eropah.


Ahli-ahli astronomi mendapati galaksi itu adalah galaksi berbentuk keluk yang biasa tetapi memiliki saiz kira-kira 240 bilion kali lebih besar daripada Matahari, demikian menurut penemuan yang diterbitkan menerusi jurnal Astronomi & Astrofizik.


Galaksi radio gergasi hanyalah satu lagi teka-teki yang tidak dapat diselesaikan dalam alam semesta yang diragui.


Ia terdiri daripada galaksi tuan rumah (sekumpulan bintang di sekeliling nukleus galaksi yang mengandungi lohong hitam) dan jet serta lobus besar yang meletus dari teras galaksi.


Berinteraksi dengan medium antara galaksi, jet dan lobus ini berfungsi sebagai synchrotron, mempercepatkan elektron yang menghasilkan pelepasan radio.


Bumi yang kita diami adalah sebahagian daripada Galaksi Bima Sakti, salah satu daripada banyak galaksi di alam semesta. Galaksi Bima Sakti dianggarkan mengandungi 100 hingga 400 bilion butir bintang.


Di pusat galaksi ini terletaknya sebuah lohong hitam supermasif dikenali dengan nama Sagittarius A*, Sistem Suria kita duduk 27,000 tahun cahaya dari pusat tersebut.


Cakera najam galaksi Bima Sakti mempunyai garis pusat lebih kurang 100,000 tahun cahaya dan purata ketebalannya dipercayai kira-kira 1,000 tahun cahaya. 


Gambar menunjukkan galasi Alcyoneus yang terletak pada jarak kira-kira 3 bilion tahun cahaya dari Bumi. - Foto WionNews.


EmoticonEmoticon