Jumaat, 11 Februari 2022

Matahari buatan Britain catat rekod baharu 59 megajoule tenaga


Sebuah reaktor nuklear Matahari buatan di Britain mencatat rekod baharu apabila membebaskan sebanyak 59 megajoule tenaga. Ia bersamaan dengan output kuasa melebihi 11 megawatt secara purata selama lima saat, lapor The Guardian pada 9 Februari 2022.


Penyelidik di Joint European Torus (JET), eksperimen gabungan di Oxfordshire, menghasilkan rekod baharu itu semasa letusan gabungan lima saat, ia melebihi dua kali ganda daripada rekod yang dicatatkan sebelum ini 21.7 megajoule pada tahun 1997.


"Rekod yang dihasilkan ini membawa kita selangkah lebih dekat untuk menawan satu daripada cabaran saintifik dan kejuruteraan terbesar.


"Jelas di sini bahawa kita perlu melakukan perubahan signifikan untuk menangani kesan perubahan iklim selain reaktor gabungan turut menawarkan potensi besar," kata Ketua Eksekutif Pihak Berkuasa Tenaga Atom Britain, Profesor Ian Chapman.



JET berbentuk donat dibina untuk mengandungi plasma, atau gas terion tinggi, yang dipanaskan hingga 150m darjah Celsius, 10 kali lebih panas daripada pusat Matahari.


Kuasa pelakuran nuklear berfungsi dengan melanggar atom hidrogen berat untuk membentuk helium, membebaskan sejumlah besar tenaga serta meniru proses yang berlaku secara semula jadi di pusat bintang seperti Matahari.


Dr Mark Wenman, seorang pembaca bahan nuklear di Imperial College London, berkata walaupun eksperimen itu mengeluarkan tenaga gabungan selama lima saat sahaja, ia membuktikan bahawa bahan api itu boleh dibakar dengan cara yang mampan.


"Sudah agak lama mereka tidak menghasilkan rekod seperti ini dan ia merupakan satu kejayaan besar, dalam usaha membuktikan gabungan itu merupakan sumber tenaga yang berdaya maju dan mampan untuk masa hadapan.


"Lima saat tidak begitu banyak bunyinya, tetapi jika anda boleh membakarnya selama lima saat, mungkin anda boleh memastikannya stabil dan mengekalkannya selama beberapa minit, jam atau hari, itulah yang anda perlukan untuk loji kuasa gabungan. Ini bukti konsep yang mereka capai," katanya.


Reaktor nuklear Matahari buatan Britain catat rekod dua kali ganda berbanding 25 tahun lalu. (Dua dari kiri Putera William). - Foto AP.


EmoticonEmoticon