Ahad, 24 Oktober 2021

NASA Dedah Rakaman Suara 'Menakutkan' Dari Planet Marikh


Pentadbiran Angkasa Lepas dan Aeronautik Kebangsaan (NASA) menyiarkan rakaman suara dari Marikh, yang diperoleh dari dua mikrofon yang dipasang pada kapal angkasa lepas yang tiba di planet itu, sejak Februari lalu.


Menerusi laporan NASA pada 18 Oktober 2021, mikrofon tersebut dipasangkan pada kenderaan penjelajah NASA. Perseverance adalah pesawat pertama yang merakam suara di Marikh seperti mendengar bunyi angin dan memberikan maklumat lain tentang atmosfera.


Penyelidik Baptiste Chide, dari L'Institut de Recherche en Astrophysique et Planétologie di Toulouse, Perancis memaklumkan hasil analisis rakaman suara Marikh terdapat 'getaran bass yang kuat'.


"Ia seperti kamu betul-betul berdiri disana," kata Baptiste Chide, dan mengatakan rakaman suara itu membolehkan ahli sains dan jurutera melihat Planet Merah itu dengan cara baharu.


Rakaman suara itu membantu jurutera NASA memantau mesin, roda dan pengoperasian umum helikopter Perseverance dan Ingenuity. Selain itu, ia juga membantu ilmuan mengkaji perubahan atmosfera planet.


Bunyi tiupan angin berkenaan agak 'menakutkan' memandangkan planet Marikh adalah sebuah planet yang tidak berpenghuni dan sunyi. NASA turut mengajak orang ramai mendengar bersama bunyi tersebut.


NASA memaklumkan dua mikrofon itu berjaya merakam suara di planet Marikh selama lima jam.


EmoticonEmoticon