Jumaat, 8 Oktober 2021

Lelaki Maut Dipatuk Tedung Peliharaan Sendiri Ketika Memandikan Haiwan itu

Gambar hiasan.

Seorang lelaki penduduk Dusun Tukharjo, Desa Purwoharjo, Kapanewon Samigaluh, Kabupaten Kulon Progo, Yogyakarta meninggal dunia selepas dipatuk oleh seekor ular tedung peliharaannya sendiri, lapor Suara.com pada 6 Oktober 2021.


Anggun Prabowo memelihara ular tedung tersebut dan akan memandikan haiwan berbisa itu pada setiap petang. Namun, aktiviti hariannya bersama haiwan itu memakan dirinya apabila Anggun menjadi mangsa korban akibat dipatuk ular peliharaannya.


Menurut maklumat yang diterima pihak Klinik Kesihatan Samigaluh 1, sekitar pukul 4 petang Selasa lalu, mangsa sedang memandikan ular peliharannya.


Ia bagaimanapun tiba-tiba menggigit tangan kiri mangsa. Mangsa kemudian sempat mandi sebelum datang sendiri ke Klinik Kesihatan Samigaluh 1 untuk diperiksa sekitar pukul 4.30 petang waktu tempatan.


Pusat klinik kesihatan itu kemudian memeriksa keadaan mangsa. Prosedur pengendalian haiwan berbisa juga dilakukan oleh petugas klinik tersebut. Mangsa menjalani ujian kulit untuk mengetahui sama ada terdapat alahan atau tidak.


Namun, setelah menjalani pemeriksaan kulit selama 5 minit, mangsa muntah, berbuih di mulut, dan mengalami kekejangan. Mangsa kemudian tidak sedarkan diri di bilik pemeriksaan pusat kesihatan dan disahkan meninggal dunia pada pukul 4.48 petang waktu tempatan.


Anggun Prabowo, seorang penduduk Dusun Tukharjo, Desa Purwoharjo, Kapanewon Samigaluh, Kabupaten Kulon Progo, meninggal dunia akibat ular peliharaannya, pada selasa lalu.


EmoticonEmoticon