Ahad, 31 Oktober 2021

Aligator Baham Aligator Gemparkan Warganet


Baru-baru ini tular sebuah video memaparkan satu kejadian 'rare' apabila seekor aligator yang bersaiz besar membaham seekor lagi aligator di Mukim Horry, Carolina Selatan, Amerika Syarikat (AS), lapor Mirror UK pada 5 Oktober 2021.


Kejadian itu dirakamkan menerusi video oleh seorang lelaki, kemudian dimuat naik ke Twitter pada 1 Oktober 2021 dan memperoleh jutaan tontonan yang turut mendapat perhatian netizen di laman Facebook.


"Ini berlaku di halaman rumah ibu bapa saya hari ini, aligator besar membaham aligator berukuran enam kaki," tulis Taylor Soper.


Soper memberitahu kepada USA Today bahawa bapanya merakam kejadian itu. Beberapa hari sebelum kejadian, bapanya melihat buaya yang lebih kecil muncul di belakang rumah dan akhirnya menjadi 'makanan' kepada aligator yang lebih besar.


"Bapa saya menangkap beberapa perkara yang baik, semua kredit untuknya tetapi dia tidak mempunyai media sosial," ujar Soper.


Seorang penangkap ular, Russell Cavender menganggap sudah menjadi kebiasaan aligator bersaiz besar membaham haiwan sejenisnya tetapi mempunyai saiz yang lebih kecil.


Menurut Cavender, aligator yang bersaiz kira-kira lebih tiga meter itu tidak mempunyai masalah untuk membaham aligator bersaiz hanya kira-kira 1.82 meter. Aligator ialah haiwan mirip buaya yang banyak terdapat di AS terutamanya di Florida.


Seekor aligator membaham haiwan sejenisnya yang lebih kecil di Mukim Horry, Carolina Selatan, baru-baru ini. - Foto Taylor Soper.


EmoticonEmoticon