Khamis, 2 September 2021

Makhluk Asing Guna Lohong Hitam Peroleh Tenaga Untuk 'Masyarakatnya'


Satu kajian baharu mendakwa makhluk asing menjana tenaga untuk kegunaan 'masyarakatnya' melalui lohong hitam. Oleh kerana itu, saintis berpendapat, memerhati aktiviti lohong hitam adalah kaedah terbaik untuk menjejaki makhluk luar angkasa.


Memetik laporan portal berita MailOnline pada 31 Ogos 2021, pasukan penyelidik dari Universiti Kebangsaan Tsing Hua di Taiwan percaya, makhluk asing secara teorinya boleh menggunakan struktur mega yang dipanggil sfera Dyson.


Katanya, sfera Dyson akan mengelilingi bintang dengan formasi platform orbit yang ketat untuk menangkap cahaya bintang dan menghasilkan tenaga. Penjanaan tenaga ini akan meninggalkan jejak peristiwa lohong hitam berputar.


Proses itu dapat menjelaskan sekurang-kurangnya beberapa ledakan plasma, suatu bentuk gas bermuatan panas-putih, graviti lohong hitam menjadi terlalu kuat untuk jirim dan tenaga yang dilepaskan.


Mereka turut percaya bahawa kaedah tersebut bukan sesuatu yang mustahil, selain ia boleh memancarkan cahaya yang membolehkan teleskop di Bumi untuk mengesan makhluk asing.


Sebelum ini, pada tahun 1960, seorang ahli fizik dan ahli astronomi, Freeman J. Dyson mencadangkan penggunaan pengumpul suria yang mengorbit untuk mengumpulkan semua tenaga bintang atau matahari.


"Biasanya, cakera penambahan dapat memberikan 10,000 dan bahkan lebih banyak tenaga yang boleh didapati daripada bintang seperti matahari.


"Oleh itu, daripada memburu 10,000 bintang yang sama seperti matahari, kita boleh mencari satu lohong hitam dan membina sfera Dyson di sekelilingnya kerana tindakan itu lebih berkesan," kata ketua penyelidik, Tiger Yu-Yang Hsiao kepada blog IFL Science.


Sementara itu, menurut seorang lagi penulis kajian yang sama, Tomotsugu Goto, makhluk asing boleh menempatkan satelit besar di orbit stabil sekitar lohong hitam untuk mengumpulkan tenaga sinar-X menggunakan sesuatu yang serupa dengan panel suria.


EmoticonEmoticon