Ahad, 12 September 2021

China Membelanjakan RM99.4 Juta Lerai Patung 'Dewa Perang' Terbesar Di Dunia


China membelanjakan wang AS$24 juta (RM99.4 juta) untuk meleraikan sebuah patung dewa setinggi 58 meter selepas orang ramai mengadu struktur tersebut 'menyakitkan mata', lapor akhbar New York Post pada 9 September 2021. 


Difahamkan, patung gangsa itu menelan belanja AS$26 juta (RM107.7 juta) untuk dibina, namun terpaksa dileraikan oleh pekerja di bandar Jingzhou dalam wilayah Hubei, selatan China, selepas penduduk sekitar membuat aduan.


Patung itu membentuk badan Guan Yu iaitu seorang jeneral tentera semasa dinasti Han berkuasa antara tahun 202 Sebelum Masihi hingga 220 Masihi. Dia kemudiannya digelar Dewa Perang. Patung yang dibina pada tahun 2016 di atas bangunan muzium itu adalah yang terbesar di dunia.



Bagaimanapun, kewujudannya menerima aduan dalam kalangan penduduk tempatan dan pegawai pemerintah, mengatakan patung tersebut 'hodoh' dan projek yang sia-sia itu telah merosakkan keindahan bandar Jingzhou.


"Sebelum ini, kami berhasrat untuk mencatat rekod dunia Guinness World Record. Oleh itu, patung tersebut direka bersaiz gergasi semasa proses reka bentuknya," kata wakil Ketua Biro Kebudayaan dan Pelancongan Perbandaran Jingzhou, Zhang Hong.


Kata Hong lagi, tujuan patung itu dihasilkan dengan sangat besar juga adalah untuk menarik minat pelancong. Ia bagaimanapun hanya berjaya mengumpulkan sekitar AS$2 juta (RM8.29 juta) sejak didirikan.


Difahamkan, patung yang dibina di atas bangunan muzium ini adalah yang terbesar di dunia. - Foto Getty Images.


EmoticonEmoticon