Ahad, 1 Ogos 2021

Koleksi Ikan Pelik Dengan Wajah Mengerikan Seakan 'Makhluk Asing' Ditangkap Di Laut Barents


Seorang nelayan Rusia berjaya menangkap sejumlah hidupan laut yang kelihatan pelik seakan 'makhluk asing' di Laut Barents sebelum dia berkongsi gambar tersebut di media sosial baru-baru ini, lapor Daily Mail pada 22 Julai 2021.


Roman Fedortsov, 39, telah menemui pelbagai hidupan laut yang kelihatan pelik. Dia sangat kagum dengan beberapa makhluk yang ditangkapnya itu sehingga dia mula memotret, dan telah menjadi sensasi di dalam internet.


Katanya, terdapat ribuan misteri di dalam laut tersebut yang perlu diteroka. Kadang-kadang ikan dan lain-lain material yang ditemui di dalam laut tersebut mengejutkan orang ramai.


Roman, berjaya menangkap satu koleksi ikan yang pelik itu kadang-kadang pada kedalaman lebih 1,000 meter. Dia merasa teruja dengan hasil tangkapan ikan-ikan yang kelihatan seperti makhluk asing yang mirip dalam televisyen.


Nelayan itu banyak menghabiskan masa menangkap ikan di Laut Barents iaitu di pantai utara Rusia. Namun, dia juga pergi ke tempat lain di dunia seperti Lautan Atlantik untuk menangkap ikan. Berikut merupakan antara koleksi makhluk pelik yang ditemui di dalam lautan.


Separuh daripada badan ikan ini tidak bersisik. Warna seperti kulit dibezakan dengan sisik berwarna hijau-coklat gelap yang terlihat di sebelah kanan, yang juga memiliki bintik-bintik merah dan oren. - Foto Roman Fedortsov.

Antara ikan pelik yang ditangkap oleh seorang nelayan Rusia di Laut Barents utara Rusia baru-baru ini. - Foto Roman Fedortsov.

Seekor ikan laut yang besar berjaya dinaikkan, merupakan salah satu tangkapan yang lebih besar menggunakan pukat tundu. - Foto Roman Fedortsov.

(Puffer fish) Ikan beracun ini adalah salah satu spesies makhluk laut yang membengkak hingga kelihatan pelik. Empat gigi besar itu digunakan untuk menghancurkan mangsanya. - Foto Roman Fedortsov.

Ikan hijau zamrud ini adalah salah satu makhluk laut yang ditangkap oleh nelayan Roman Fedortsov di utara Rusia. - Foto Roman Fedortsov.

Makhluk bersisik ini sangat kecil untuk dipegang dan hanya diletakkan di tangan kiri seseorang. Mata ikan ini seakan manik biru dan sisiknya berwarna hijau. - Foto Roman Fedortsov.

Makhluk laut ini ditangkap sejurus selepas memakan hidupan laut lain yang jauh lebih kecil dan tidak sempat menelannya. Ia juga merupakan tangkapan yang jarang berlaku bagi nelayan. - Foto Roman Fedortsov.

Seekor lagi ikan pemangsa bermata besar yang terperangkap dalam jaring pukat berjaya dinaikkan. - Foto Roman Fedortsov.

Seakan makhluk asing-ikan pelik ini ditangkap oleh Ronan Fedortov, di Laut Barents utara Rusia. - Foto Roman Fedortsov.

(Anglerfish) Makhluk laut ini kelihatan hitam berkilat dengan tompok biru di badannya dan gigi tajam. - Foto Roman Fedortsov.

Ikan ini dengan kepala memanjang kelihatan seperti makhluk asaing yang mirip dalam televisyen. - Foto Roman Fedortsov.


EmoticonEmoticon