Rabu, 21 Julai 2021

Empangan China Berdekatan Bandar Boleh Pecah Bila-Bila Masa, Jejaskan 7 Juta Penduduk


BEIJING - Pihak berkuasa China memberi amaran sebuah empangan di Luoyang 'boleh pecah pada bila-bila masa' berikutan hujan lebat berterusan. Empangan Yihetan itu boleh menjejaskan kira-kira tujuh juta penduduk di Luoyang sekiranya pecah.


Sehubungan itu, ketenteraan China mengerahkan pasukan ke lokasi empangan tersebut dan melakukan strategi pemindahan banjir.


"Pada 20 Julai (semalam), berlaku retakan sepanjang 20 meter di empangan Yihetan, selain bahagian tebing sungai turut mengalami kerosakan teruk. Keadaan itu menyebabkan empangan berkenaan boleh runtuh pada bila-bila masa," menurut kenyataan tentera.


Ribut yang melanda juga menyaksikan berlakunya kejadian banjir besar. Hingga kini sekurang-kurangnya 12 orang maut dan lima cedera selepas hujan lebat mencetuskan banjir di bandar Zhengzhou di wilayah Henan, semalam.


Beberapa imej yang disiarkan dalam portal media tempatan menunjukkan stesen tren bawah tanah dinaiki banjir setinggi para leher orang dewasa.



Fenomena hujan lebat hingga mencetuskan banjir adalah kejadian bermusim yang sering terjadi di China, yang menyebabkan kerosakan harta benda, ladang pertanian bahkan hingga meragut nyawa.


Bagaimanapun, keadaan bertambah teruk sejak beberapa dekad lalu. Salah satunya adalah kesan daripada pembinaan empangan berkenaan yang memusnahkan kawasan hutan di sekitar.


Menurut pihak berkuasa, curahan hujan kali ini adalah yang paling lebat sejak rekod bermula 60 tahun lalu, di mana bandar berkenaan menerima taburan bersamaan purata hujan setahun dalam tempoh hanya tiga hari.


Tentera China Beri Amaran, Empangan Berdekatan Bandar Dihuni 7 Juta Orang Boleh Runtuh Bila-bila Masa.

Hujan lebat mencetuskan banjir besar di bandar Zhengzhou di wilayah Henan, semalam.


EmoticonEmoticon