Rabu, 21 Julai 2021

Asteroid Sebesar Sebuah Stadium Dijangka Melintasi Bumi Hujung Minggu Ini

Gambar Hiasan.

Tidak dapat dinafikan bahawa asteroid selalu menimbulkan rasa ingin tahu di kalangan peminat ruang angkasa. Terbaru, Pentadbiran Angkasa Lepas dan Aeronautik Kebangsaan Amerika Syarikat (NASA) mengesan satu asteroid besar.


Asteroid itu yang dinamakan 2008 GO20 dikatakan mempunyai ukuran tiga kali lebih besar dari Taj Mahal atau sebesar sebuah stadium menuju ke orbit Bumi.


Walau bagaimanapun, para saintis yang kini memantau pergerakan asteroid yang mencecah saiz sehingga 220 meter lebar itu mengatakan bahawa tidak ada yang perlu dibimbangkan.


Menurut NASA, asteroid itu dijangka terbang melintasi orbit Bumi tanpa menimbulkan sebarang ancaman pada Sabtu ini kira-kira pukul 11.35 malam waktu Malaysia.


Walaupun kebarangkalian asteroid ini menghantam Bumi sangat rendah kerana berjarak 0,04 au (unit astronomi) dari Bumi. Para saintis NASA masih memerhatikan pergerakan batu angkasa tersebut.


2008 GO20 itu berstatus asteroid Apollo iaitu asteroid yang memiliki lebar orbit antara Bumi dan Matahari sehingga memungkinkan ia tidak hanya menghampiri Bumi, tetapi juga melintasi orbit planet ini.


Asteroid itu dijangka melintasi Bumi pada kelajuan 8 kilometer sejam. Satu lagi asteroid (2020 PMZ) yang didakwa seluas Jambatan Golden Gate di San Francisco pernah melintasi bumi pada September 2020.


NASA mengesan asteroid besar yang lebarnya hingga 220 meter dan menuju ke orbit Bumi. - Foto Daily Star/Getty Images.


EmoticonEmoticon