Ahad, 6 Jun 2021

Selepas 5 tahun berjasa mengesan periuk api, Magawa akhirnya bersara


Periuk api mula ditempatkan di seluruh Kemboja sejak perang saudara pada lewat 1960-an. Kini walaupun perang sudah tiada lagi, kerajaannya kekal bergelut untuk menghapus dan membersihkan pelbagai jenis senjata tidak meletup di buminya, tanpa terkecuali periuk api.


Sebanyak empat hingga enam juta periuk api diletakkan di Kemboja antara tahun 1970 dan 1998 yang menyebabkan lebih dari 64,000 kematian. Kemboja, antara negara bekas perang paling mencatat kematian atau kecacatan tertinggi kesan daripada periuk api.


Situasi itu menambah penderitaan rakyat Kemboja yang rata-ratanya hidup di bawah paras kemiskinan. Kebanyakan mangsa terbunuh apabila terpijak periuk api, namun mangsa terselamat mengalami kecacatan kekal terutama kudung.


Tikus raksasa Afrika yang diberi nama Magawa, antara yang berjasa mengesan periuk api ini. Tikus yang berusia tujuh tahun itu berasal dari Tanzania dan dilatih oleh badan amal, Pembangunan Pengesanan Periuk Api Anti-Personel (APOPO).


Pada tahun september 2020 tahun lalu, Magawa dianugerahkan pingat emas kerana berjaya mengesan 39 periuk api dan 28 bahan peledak yang tidak meletup sejak mendapat latihan oleh badan amal tempatan.



Magawa merupakan tikus pertama dalam sejarah 77 tahun badan amal itu yang dianugerahkan Pingat Emas PDSA, yang setara dengan haiwan di George Cross.


Pengarah APOPO, Michael Heiman, semalam, berkata Magawa bakal bersara daripada 'tugasnya' iaitu menghidu periuk api dan objek bahan letupan di negara ini selepas berkhidmat selama lima tahun.


Katanya, sepanjang perkhidmatannya, Magawa sudah 'membersihkan' kawasan seluas kira-kira 225,000 meter persegi iaitu bersamaan 42 padang bola sepak. Selepas mengesan 71 periuk api dan 38 objek letupan, Magawa menjadi semakin letih.


"Perkara terbaik adalah dengan merehatkannya dan Magawa boleh meluangkan masa melakukan perkara yang disukainya seperti makan pisang dan kekacang," katanya.


Magawa pindah Siem Reap pada 2016 dan memulakan kerjayanya mengesan periuk api, kini tikus itu sudah berusia tujuh tahun.


Magawa merupakan tikus pertama dalam sejarah 77 tahun APOPO yang dianugerahkan Pingat Emas PDSA.


EmoticonEmoticon