Khamis, 3 Jun 2021

Eksperimen 'Matahari buatan China' catat suhu tertinggi dunia, 10 kali ganda lebih panas daripada suhu Matahari


China buat kali pertama berjaya menghidupkan reaktor gabungan nuklear atau 'matahari buatan' itu pada awal Disember 2020 lalu, sekali gus menandakan kemajuan besar negara itu dalam kemampuan penyelidikan tenaga nuklear.


Menurut laporan Daily Mail, kelmarin, reaktor peleburan nuklear dikenali sebagai 'matahari buatan' di China dilaporkan mencipta rekod baharu dunia apabila mencatat suhu mencecah 120 juta darjah Celcius selama 100 saat.


Proses tersebut turut mencapai suhu tertinggi 160 juta darjah Celcius atau 10 kali ganda lebih panas daripada suhu Matahari. Saintis-saintis China berharap uji kaji dinamakan Tokamak Eksperimen Lanjutan Superkonduktor (TIMUR) itu akan mewujudkan sumber tenaga hijau berkuasa tinggi dalam usaha Beijing mencari sumber kuasa bersih tanpa had.


Peranti canggih itu yang pertama kali dinyalakan pada Disember lalu, memecahkan rekod terdahulu dalam usaha pengekalan suhu plasma 100 juta darjah Celcius selama 100 saat.


Matlamat seterusnya adalah untuk mengekalkan kepanasan suhu konsisten selama seminggu, demikian menurut Pengarah Jabatan Fizik Universiti Sains dan Teknologi Selatan di Shenzhen, Li Miao.


"Pencapaian ini adalah satu kejayaan yang signifikan dan fokus utama sekarang adalah untuk mengawal suhu stabil bagi satu tempoh yang lama," katanya kepada akhbar China, Global Times.


Mesin itu merupakan alat penyelidikan eksperimen pelakuran nuklear terbesar dan termaju di China, menggunakan medan magnet yang kuat untuk menyatukan plasma panas. Ia direka untuk meniru proses pelakuran nuklear yang berlaku secara semula jadi untuk memberikan tenaga bersih yang hampir tanpa batasan.


Terletak di wilayah Anhui, timur China dan siap dibina akhir tahun lalu, reaktor itu digelar 'matahari buatan' kerana kepanasan suhu dan tenaga yang dihasilkannya. Ia berpangkalan di Institut Sains Fizikal Hefei dalam Akademi Sains China. Sumber: Daily Mail


Tokamak Eksperimen Lanjutan Superkonduktor (TIMUR) diharap akan mewujudkan sumber tenaga hijau berkuasa tinggi dalam usaha Beijing mencari sumber kuasa bersih tanpa had. Foto Getty Images


Tokamak (ilustrasi artis) grafik ini menunjukkan bahagian dalam reaktor peleburan nuklear dan menerangkan proses penghasilan tenaga. - Foto Tokamak Energy


EmoticonEmoticon