Ahad, 2 Mei 2021

Kereta kebal tertanam bawah tanah selama 74 tahun berjaya dikeluarkan


Sesuatu yang dianggap canggih pada zaman dahulu tidak semestinya dianggap canggih pada zaman sekarang. Sesuatu yang dianggap canggih pada zaman sekarang tidak semestinya dianggap canggih pada masa hadapan. 


Inilah yang dikatakan perubahan. Bak kata pepatah, 'Kalau sudah dapat gading bertuah, tanduk tidak berguna lagi'. Bagaimanapun, ia menyimpan nilai sentimental tersendiri yang ada pada setiap barangan lama atau antik.


Nilai-nilai sejarah, termasuk yang berkaitan dengan peristiwa sejarah dalam kehidupan masyarakat, perkembangan masyarakat dan negara, sejarah sains, seni dan teknologi, serta yang berkaitan dengan kehidupan.


Terbaru, sebuah kereta kebal era Perang Dunia Kedua yang tertanam pada kedalaman 9.1 meter dalam tanah di Cambridgeshire Fens, London berjaya dibawa keluar oleh sekumpulan sukarelawan selepas lima hari proses penggalian bermula.


Menurut lapor Daily Mail pada 29 April 2021, kereta kebal Buffalo LVT-4 sepanjang 7.9 meter itu merupakan satu daripada 16 aset tentera yang digunakan untuk menahan banjir di perkampungan Crowland pada 1947.



Kereta kebal seberat 20 tan itu dipercayai sudah tertanam selama 74 tahun, namun keadaannya masih baik ketika ditemukan.


Pengerusi Crowland Buffalo LVT, Daniel Abbott berkata, pasukannya melakukan penggalian menggunakan jentera berat dan ada kalanya terpaksa menggunakan tangan bagi mengeluarkan kereta kebal tersebut.


"Kami menghabiskan masa selama lima hari untuk menemukan kereta kebal itu dan berasa sangat gembira selepas ia berjaya dibawa keluar. Kami berharap kereta kebal itu boleh dijadikan muzium untuk tatapan semua generasi," katanya.


Banjir yang berlaku di Crowland menyebabkan kira-kira 12,140 hektar tanah terjejas termasuk pertanian. - Sumber Daily Mail.





EmoticonEmoticon