Jumaat, 29 Jun 2018

Pulau 'Berhantu' Dipenuhi Tengkorak Dan Cebisan Tulang, Lebih 160 Ribu Orang Mati Disini


Pulau Poveglia yang terletak di Venice, Itali ini menyimpan satu kisah silam yang amat mengerikan. Sehingga kini, pulau ini diselubungi misteri menyebabkan tiada siapa yang berani untuk menghampirinya. Suara menjerit meminta bantuan, bayangan manusia yang dikatakan berlegar-legar di persekitaran kepulauan ini menjadi buah mulut masyarakat setempat.

Sejarah hitam Pulau Poveglia bermula sekitar tahun 1347-1351 apabila benua Eropah diserang satu pandemik 'Black Death', merupakan wabak penyakit terburuk yang pernah menimpa manusia setakat ini. Menurut kisah pada ketika itu, Pulau Poveglia digunakan sebagai tempat untuk mengasingkan mereka yang dijangkiti penyakit berbahaya bagi mengelakkan penularan wabak berjangkit itu.

Black Death merupakan wabak penyakit radang paru-paru yang dibawa oleh tikus dan mudah berjangkit melalui udara. Wabak berbahaya ini dikatakan telah membunuh lebih 75 juta orang diseluruh dunia, dan separuh daripada jumlah itu merupakan orang Eropah. Penduduk Itali tidak terkecuali daripada terkena tempias wabak yang merebak dengan pantas tersebut.

Mereka yang meninggal dunia kerana wabak Black Death semuanya ditempatkan di Pulau Poveglia, mayat dicampakkan dalam satu lubang besar dan kemudiannya dibakar. Masa itu juga, sesiapa sahaja yang menunjukkan simptom dijangkiti penyakit berkenaan akan dihantar ke pulau ini. Pesakit-pesakit akan dicampakkan di atas timbunan mayat yang sedang mereput.

Tidak kira Lelaki, wanita mahupun kanak-kanak kesemua mereka dibiarkan mati dalam kesakitan, sekalipun ada yang menangis dan merayu minta diselamatkan. Dianggarkan lebih kurang 160 ribu mayat telah 'dikebumikan' di sana ketika itu. Keadaan tersebut menyebabkan Pulau Poveglia dicemari dengan bau busuk yang sangat kuat. Mayat yang dibakar bercampur dengan tanah menghasilkan lapisan abu melekit yang sangat tebal.



Selepas wabak berakhir, Pulau Poveglia dibiarkan sepi tanpa penghuni beratus tahun lamanya. Pada tahun 1922, sebuah hospital psikiatri telah dibina lengkap dengan menara loceng yang amat besar di pulau itu. Ketika inilah misteri bermula apabila pesakit yang dimasukkan ke hospital itu mula mengadu, mereka sering terserempak dengan jelmaan dan hantu.

Setiap malam, para pesakit telah diganggu dengan bunyi jeritan dan tangisan roh yang meminta bantuan. Mereka yang sudah tidak tahan kerap kali mengadu kepada pihak pengurusan hospital. Tetapi atas alasan pesakit di sana memang mempunyai masalah mental, aduan mereka langsung tidak diendahkan.

Belum cukup dengan misteri yang melanda hospital tersebut, seorang doktor dikatakan cuba untuk membina namanya di Itali dengan mencari penawar bagi penyakit mental yang dialami pesakit di situ. Dia mula menjalankan eksperimennya sendiri dengan menyeksa pesakit-pesakit berkenaan.



Saban malam, suara pesakit yang diseksa kedengaran memecah kesunyian kawasan kepulauan itu. Menurut catatan sejarah, doktor gila itu menggunakan pelbagai peralatan seperti pahat dan tukul. Ritual tersebut didakwa dijalankan untuk mencari penawar bagi penyakit gila yang dihadapi pesakit di sana. Kebanyakan pesakit mati dalam keadaan yang sangat mengerikan.

Gangguan demi gangguan makhluk halus terus dirasai oleh pesakit di hospital tersebut. Dalam masa yang sama, mereka juga terpaksa menanggung seksaan dari eksperimen doktor itu. Selepas bertahun-tahun menjalankan kegiatan gilanya, doktor itu dikatakan mula diganggu dengan bayangan mangsanya yang datang menuntut keadilan terhadap kematian mereka.

Akhirnya doktor tersebut menamatkan riwayatnya sendiri dengan terjun dari menara, iaitu tempat dia menyeksa semua pesakit di dalam hospital itu. Menurut seorang jururawat yang merupakan saksi kejadian, doktor gila itu tidak mati serta-merta ekoran kesan jatuh dari menara. Tetapi sewaktu dia sedang berbaring di bawah, tiba-tiba muncul satu jelmaan kabus besar yang kemudian mencekik dirinya sehingga mati.

Selepas kejadian itu, bunyi loceng besar di menara tersebut didengari setiap hari. Hospital berkenaan ditutup dan ditinggalkan tanpa penghuni sejak tahun 1968. Hari ini, Pulau Poveglia bukan sahaja dibiarkan sepi tanpa penghuni, malah sebarang aktiviti pelancongan ke sana juga diharamkan oleh kerajaan Itali. Nelayan tempatan juga mengelak daripada berlayar berhampiran dengan kawasan pulau ini kerana bimbang ada tulang manusia yang bakal tersangkut pada jaring jala mereka.


EmoticonEmoticon