Jumaat, 20 Julai 2018

Tragis, Piano Kucing Katzenklavier Alat Muzik Paling Popular Satu Masa Lalu


Katzenklavier adalah perkataan dalam bahasa Jerman yang bermaksud 'Piano Kucing'. Bukan piano untuk kucing bermain, tetapi piano ini dihasilkan melalui bunyi suara kucing, ia dicipta sekitar abad ke-17. Kucing-kucing ini disusun mengikut turutan nada suara mereka.

Alat muzik ini diletakkan beberapa ekor kucing didalamnya dan ekor setiap kucing ini akan ditarik ke bawah papan kekunci piano. Apabila papan kekunci piano ini ditekan kucing-kucing ini akan mengiau kesakitan akibat ekornya di kepit. Kebanyakan infomasi menyebut bahawa sarjana dari Jerman iaitu Athanasius Kircher adalah individu yang memcipta piona kucing ini.

Katzenklavier ini merupakan alat muzik paling popular di era abad ke-17 hingga ke-19. Untuk mengelak dari kucing-kucing itu terlepas, ia diletakkan dalam tempat yang sempit sekaligus menghalang pergerakan haiwan itu. Penghadang diantara kucing-kucing itu juga turut dipasang selain berfungsi untuk memastikan supaya kucing tidak mampu melarikan diri ketika keyboard piano dimainkan.


Selain ekor kucing ditarik oleh papan kekunci piano, paku juga akan memukul setiap ekor kucing untuk menghasilkan bunyi yang berbeza, mengakibatkan haiwan itu meronta kesakitan. Dengan begitu kucing akan membuat suara mengiau dan mengaung sesuai seperti nada yang diinginkan.

Suara-suara kucing itu juga disertai dengan muzik lain supaya alunan bunyi lebih sempurna ketika mengadakan persembahan. Selain kucing, haiwan lain juga turut dijadikan alat muzik yang serupa, dan ada juga yang menggunakan bunyi babi.

Namun seiring berjalanan waktu, penggunaan Katzenklavier dihentikan kerana dianggap sebagai penyeksaan terhadap haiwan. Alat muzik menggunakan haiwan seumpama ini akhirnya dilarang sepenuhnya hingga ke hari ini.

Sekiranya anda ingin mendengar sendiri bagaimana alat ini bekerja, anda boleh menonton video yang banyak dikongsi di Youtube. Namun kebanyakan video tidak benar-benar menggunakan kucing hidup, melainkan dengan menggunakan boneka kucing yang boleh membuat suara menyerupai haiwan comel itu.

Gambar seorang lelaki sedang memainkan alat muzik
Katzenklavier menggunakan boneka kucing.


EmoticonEmoticon