Ahad, 25 Mac 2018

Penempatan di tengah lautan terpisah dari dunia luar sejak sekian lama


Pernahkah anda membayangkan tinggal di sebuah desa terpencil bersuasanakan tumbuhan menghijau, dikelilingi lautan terbentang luas? Perkampungan terpencil ditengah kawah gunung berapi ini mungkin apa yang anda sedang bayangkan. Pulau Aogashima terasing dari dunia luar sesuai bagi anda yang ingin mencari ketenangan dari kesibukan kota untuk bercuti.

Aogashima adalah sebuah pulau vulkanik yang memiliki kawah besar di tengahnya. Pulau ini berada di kawasan kepulauan Izu perairan Filipina. Aogashima adalah pulau gunung berapi tropika di laut Filipina, berkeluasan 3.5 kilometer panjang dan 2.5 kilometer lebar maksimum. Pulau ini dikendalikan oleh Jepun walaupun terletak kira-kira 358 kilometer di selatan Tokyo.

Tidak banyak butir-butir tentang bagaimana pulau itu mula dihuni, tetapi rekod sejarah menunjukkan bahawa sejak abad ke-17 sudah ada orang tinggal disini. Seramai 205 orang sahaja penduduk mendiami pulau Aogashima ketika itu, dan kebanyakannya berasal dari Jepun.

Aogashima island

Aogashima island

Aogashima island

Dalam satu catatan yang disimpan di Hachijo-jima, merekodkan tentang aktiviti gunung berapi di pulau Aogashima pada tahun 1652. Pada 1670 sehingga 1680 merupakan tahun paling banyak letusan berlaku, disusuli gempa bumi yang berlaku pada Mei 1781 juga menyebabkan letusan.

Pada bulan April 1783, lava dari pusat letusan mengalir mengakibatkan 63 isi rumah di pulau itu berpindah. Semasa letusan besar-besaran pada tahun 1785, kira-kira 327 penduduk tinggal di pulau ini dan seramai 130 hingga 140 yang mati. Sejak itu, penduduk Aogashima selalu waspada kemungkinan ada letusan susulan yang akan berlaku bila-biasa masa.

Hingga kini, gunung berapi di Pulau Aogashima masih aktif. Kini, pulau ini merupakan salah satu destinasi tarikan pelancongan yang ingin mencuba hiking atau berkhemah di sekitar kawah gunung berapi. Ditengah pulau ini terdapat sebuah kolam geotermal, sesuai untuk mereka yang ingin menikmat kehangatan mandian air panas semulajadi.

Untuk datang ke pulau Aogashima, pengunjung boleh menggunakan bot atau helikopter. Selain aktiviti berhiking, menyelam juga merupakan pilihan kebanyakan pelancong yang datang di pulau ini.


EmoticonEmoticon