Isnin, 19 Mac 2018

Gempar, Penemuan Runtuhan Istana Purba Di Pulau Terpencil Siberia

Misteri Por Bajin

Terdapat sebuah pulau kecil dan terpencil dengan pemandangan yang membingungkan, salah satu misteri dunia yang belum dipecahkan hingga kini. Pulau di Siberia yang nyaris tidak tersentuh peradaban ini dikenal sebagai Por Bajin atau Por-Bazhyn. Terletak di antara dua wilayah Siberia iaitu Sayan dan Altai, berdekatan dengan sempadan Mongolia.

Runtuhan purba yang terkenal dengan nama Por Bajin ini diyakini dibangunkan sekitar 1300 tahun lalu, antara 744-840 Masehi. Runtuhan misteri ini pertama kali ditemui pada tahun 1891. Meski pada pandangan pertama terlihat seperti benteng dengan dinding yang tinggi dan barisan bangunan tersusun rapi, kita tetap masih merasa bingung ketika melihat lebih dekat kerana reka bentuknya yang unik.

Namun, sehingga sekarang tidak dapat dipastikan atas tujuan apa tempat itu dibina, dan mengapa ditinggalkan. Pada tahun 2007, para ahli peneliti mendapat sedikit gambar merungkai misteri itu apabila menemukan adanya pengaruh budaya Tiongkok di Por Bajin. Perkara itu merujuk pada penggunaan jubin tertentu serta kaedah pembinaan bangunan itu hampir mirip dengan peradaban China purba.

Misteri Por Bajin

Para ahli percaya struktur runtuhan berusia 1300 tahun ini pada awalnya, mungkin merupakan istana musim panas ketika kekuasaan Uighur. Beberapa peneliti lain juga percaya bahawa pulau tersebut mungkin pernah menjadi tuan rumah sebuah kuil Buddha atau Manichaean. Pendapat lain juga mengatakan ada kemungkinan tempat tersebut merupakan benteng pertahanan.

Semakin banyak spekulasi dan pendapat berkaitan tempat ini, namun tidak satu pun yang benar-benar mengungkap misteri Runtuhan tersebut. The Por-Bajin Cultural Foundation, web rasmi yang bertanggungjawab meneliti runtuhan ini pernah menyatakan bahawa, Por Bajin dibangunkan pada kekuasaan Uighur sekitar 744 hingga 840 masehi.

Namun, belum jelas apa tujuan mereka membangun benteng di tempat terpencil yang jauh dari permukiman besar dan laluan perdagangan ini. Masih banyak misteri Por Bajin belum terjawap dan terus diperdebatan hingga kini. Adakah tasik yang ada sekitar Por Bajin sengaja dibuat? Jika betul begitu, pasti ada tujuan tertentu disebalik itu semua. Apapun persoalannya, Por Bajin akan tetap menjadi misteri dunia selama bertahun-tahun yang akan datang.




EmoticonEmoticon