Khamis, 15 Mac 2018

Resort Terbesar Di Dunia Terbengkalai Lebih 80 Tahun Disebabkan Perang Dunia Ke-2 Meletus


Prora adalah sebuah pusat peranginan tepi pantai terletak di pulau Rugen berdekatan Binz. Nama Prora ini diberi oleh rejim Nazi sewaktu kekuasaan mereka. Selain itu, Prora juga dikenali dengan nama Hotel Hitler. Merupakan sebahagian daripada perancangan pembangunan Adolf Hitler untuk menambat hati penyokongnya melalui program 'Strength Through Joy'.

Pembinaan resort ini berlangsung sekitar tahun 1936 hingga 1941. Dibangunkan sepanjang 3 batu atau bersamaan 4.8 kilometer ini bermula 3 tahun sebelum Jerman menguasai Poland pada 1939. Dirancang dapat menampung lebih 20,000 orang dalam satu masa sekiranya siap dibangunkan.

Prora juga bakal menjadi pusat percutian terbesar di dunia apabila siap dibina ketika itu. Pembinaan Prora dikendalikan oleh Clemens Klotz setelah memenangi saingan untuk mendapatkan projek tersebut. Pemilihan diselia oleh ketua arkitek Adolf Hitler iaitu Albert Speer.

Lebih dari 9000 pekerja terlibat dalam pembinaan Prora. Keseluruhan bangunan sepanjang 4.5 kilometer ini terletak 150 meter jarak dari garis pantai. Prora mempunyai 8 blok bangunan dilengkapi teater, panggung wayang, kolam renang dan dewan festival.


Pembinaan tergendala disebabkan Perang Dunia Kedua

Namun begitu, perancangan ini gagal apabila Perang Dunia Ke-2 tercetus sehingga terpaksa memberhentikan pembinaannya pada tahun 1941. Prora telah bertukar menjadi markas rahsia ketenteraan Red Army di bawah pemerintah komunis Jerman Timur.

Setelah Perang Dunia berakhir, tempat itu digunakan oleh Uni Soviet. Pada awalnya sebagai pangkalan angkatan bersenjata Uni Soviet, kemudian dijadikan perumahan angkatan bersenjata Jerman Timur yang dibentuk pada tahun 1956.





Setelah berpuluh-puluh tahun berlalu, sebuah syarikat hartanah Jerman bernama Metropole Marketing telah memiliki hak untuk membangunkan semula Prora pada tahun 2003. Mereka mengubahsuai semula bangunan dengan menjadikan sebuah kediaman mewah musim panas.

Pembinaan semula ini melibatkan 8 blok struktur bangunan yang akan dipisahkan kepada dua bahagian iaitu, Prora Solitaire Home dan Prora Solitaire Hotel Apartments and Spa yang dijangka siap sepenuhnya pada 2022. Projek membangunkan semula Prora mendapat sambutan hangat pelabur berikutan 95 peratus unit Apartment di Prora Solitaire telah dijual.

Harga untuk Apartment sekitar RM1.7 juta untuk 100 meter persegi. Tingkat paling bawah pula dijual dengan harga lebih RM3 juta untuk penthouse menghadap laut. Dibawah ini adalah gambar ilustrasi kawasan peranginan Prora apabila siap dibangunkan.


EmoticonEmoticon