Sabtu, 27 Januari 2018

Lebih 500 Rangka Manusia Terkubur Di Pergunungan Himalaya Ditemui


Di ketinggian 16 ribu kaki dari permukaan air laut, di lembah gunung Himalaya terdapat sebuah tasik cantik dengan air berwarna kehijauan lelehan salji yang cair. Tasik ini terletak di wilayah Roopkund, Uttarakhand, India. Kedalaman tasik ini hanya sedalam dua meter saja, namun airnya membeku hampir sepanjang tahun.

Walaupun begitu, tasik ini masih menjadi tarikan sejumlah pelancong dari serata dunia. Bukan pelancong saja yang datang menempuh perjalanan bergunung dan sukar itu, malah kumpulan penyelidik turut berkunjung disini. Setahun sekali di tempat ini ada berlangsung Nanda Devi Raj, ritual pemujaan dewi Nanda.

Bukan itu alasan utama para pelawat memburu tasik ini, namun ada sesuatu kisah aneh dengan tasik ini. Di dasar tasik tersebut terkubur sekitar 500 kerangka manusia yang masih misteri asal usulnya. Ketika salji yang meliputi tasik dan kawasan sekitarnya mencair maka terlihatlah tulang-belulang yang bergelimpangan di mana-mana.


Diyakini masih banyak lagi tulang yang terbenam di dasar tasik dan terkubur di lembah. Oleh sebab itu, tasik ini digelar tasik tengkorak atau tasik misteri oleh sesetengah pengunjung. Menurut laman web Historic Mysteries, kerangka-kerangka tersebut pertama kali dijumpai oleh seorang penjaga hutan pada tahun 1942.

Sejak berita mengenai penemuan tulang-tulang ini tersebar, kabar angin mengenai asal-usulnya mula diperkatakan pelbagai versi. Ada juga yang mengatakan kerangka tersebut milik pasukan Jepun yang terkorban saat menyeberangi jalur pergunungan ketika perang Dunia ke-2.

Sebahagian lagi teori percaya kerangka-kerangka itu dulunya adalah tentera Kashmir yang terkorban dalam cuaca buruk, setelah kembali dari pertempuran di Tibet. Teori yang lebih seram menyebut, tulang-belulang tersebut milik sekumpulan anggota Sekte yang melakukan ritual bunuh diri massal. Pada tahun 2004 penyelidik melakukan penelitian terhadap kerangka-kerangka tersebut.


Tulang-belulang tersebut bukan berasal dari zaman perang dunia ke-2, bukan pula milik anggota Sekte. Kerangka di tasik tengkorak sebenarnya berasal dari abad ke-9. Menurut laman web India Today, pakaian dan perbekalan yang tersisa dari rangka tulang tersebut, menunjukkan kemungkinan mereka adalah pelancong.

Teori penyebab kematian yang dikemukakan para ahli peneliti ini adalah hujan ais ekstrem menghantam mereka. Sebab kematian mereka adalah trauma kerana hentakan objek tumpul berbentuk bulat sebesar bola tenis disekitar kepala dan bahu, kawasan lembah kemungkinan tidak ada tempat untuk berteduh.

Mereka mungkin tidak meninggal disekitar tasik, tetap dikawasan pergunungan yang saling berjauhan. Kemudian mayat mereka terdorong ke tasik kerana pergerakan salji yang meleleh. Kawasan lembah Roopkund ini memang terkenal sangat berbahaya, cuaca buruk sering melanda.


EmoticonEmoticon