Khamis, 11 Januari 2018

Fenomena Aneh berlaku Di Gurun Sahara Apabila Gurun Diliputi Salji Tebal

Salji turun di Gurun Sahara

Bila kita mendengar tentang padang pasir, fikiran kita terus terbayang akan gurun yang luas, panas terik tanpa dibasahi hujan. Namun, apa yang berlaku di Gurun Sahara Ahad lalu dianggap ganjil. Ribut Salji tiba-tiba melanda, salji turun meliputi sebahagian Gurun Sahara di Algeria sehingga setebal 40 sentimeter.

Masa ini, pelbagai laporan tentang perubahan iklim dunia tidak menentu, membolehkan kejadian ini berlaku. Fenomena Salji turun di Gurun Sahara dan kawasan sekitarnya adalah kali keempat berlaku dalam tempoh 37 tahun, kali pertama pada18 Februari 1979.

Gurun Sahara di utara Algeria, lazimnya digambarkan dengan lapangan tandus, berpasir merah diganti dengan salji memutih menutupinya. Suhu yang mencecah 1 darjah Celsius, menarik minat penduduk di bandar Ain Sefra bergembira menyertai aktiviti meluncur tebing bukit yang dilapisi salji.

Mengikut laporan Daily Mail, salji mula turun awal pagi Ahad sebelum mencair sekitar 5 petang. Ain Sefra dikenali sebagai 'Pintu Masuk' ke Gurun Sahara, yang biasanya mencatat suhu sekitar 35 darjah Celsius pada bulan Julai dan Ogos.

Salji turun di Gurun Sahara

Salji turun di Gurun Sahara

Pada Disember 2016 juga, bandar yang digelar 'Pintu Masuk' itu diliputi salji tebal. Turut menyebabkan beberapa kederaan terkandas akibat jalan raya menjadi licin apabila ditutupi ais. Rantau itu menerima angin sejuk yang bertiup ke Afrika Utara berikutan tekanan tinggi di benua Eropah, mengundang fenomena ribut salji berlaku.

Keadaan sejuk bukan suatu yang luar biasa di kawasan yang terletak antara hamparan padang pasir dan pergunungan Atlas. Pada Januari 2017 tahun lalu, sekali lagi salji turun di bandar itu dan kekal agak lama hinggakan kanak-kanak boleh membina orang salji. Ain Sefra terletak kira-kira 1,000 meter dari paras laut dan di kelilingi pergunungan Atlas.


EmoticonEmoticon