Selasa, 5 Mac 2024

Penduduk gempar penemuan 2 bungkusan mirip pocong


Sebanyak dua bungkusan mirip pocong ditemui penduduk sebuah kampung di daerah Purwokerto Selatan, wilayah Jawa Tengah pada Ahad, lapor portal berita Detik pada 3 Mac 2024.


Bungkusan itu ditemukan oleh seorang penduduk tempatan dikenali sebagai Darso dalam keadaan terikat di bahagian atas, bawah, tengah dan atas.


Penduduk tempatan, Arif, 42, berkata, bungkusan itu pada mulanya ditemui Darso yang sedang mencangkul di halaman rumahnya. Semasa mencangkul dia menjumpai dua helai kain putih berbentuk seperti pocong.


"Rumah Pak Darso bersebelahan dengan lokasi. Biasanya lokasi itu dijadikan tempat pembuangan sampah. Jadi ada bau kuat seperti bau bangkai," kata Arif kepada pemberita, Ahad (3/3/2024).


Arif berkata, Darso biasanya mencangkul lokasi ini untuk menimbun sampah. Selain itu, Darso juga sering menanam tanaman seperti ubi keledek dan ubi kayu.


"Dia ambik, niat nak tanam ubi kayu. Lepas tu jumpa dua bungkusan, tapi tak ada yang berani buka, sebab berbalut macam pocong, menyangkakan itu janin," jelasnya.


Berita penemuan bungkusan seperti pocong itu kemudian didengari oleh penduduk setempat menyebabkan ramai penduduk datang ke lokasi kerana ingin tahu.


"Ia menimbulkan kekecohan sebelum ini. Malah orang dari kampung lain juga datang ke sini kerana ingin tahu," katanya.


Kerana tiada sesiapa yang berani membukanya, penduduk kemudian melaporkannya kepada polis, kerana ramai yang mengesyaki dua bungkusan itu mengandungi janin bayi.


Bagaimanapun, Ketua Polis Daerah Purwokerto Selatan, Puji Nurochman berkata, penemuan tersebut bukan pocong ataupun janin bayi.


Sebaliknya, hanya dua ekor bangkai kucing yang dibungkus seperti pocong, katanya. - Sumber Detikjateng.


Keadaan dua bungkusan mirip pocong yang ditemui penduduk. - Foto Detik.


EmoticonEmoticon