Isnin, 4 Mac 2024

Wanita hamil terkejut hantu penanggal masuk rumah


Penduduk sebuah kampung di Barito, wilayah Kalimantan Tengah gempar apabila makhluk didakwa hantu penanggal masuk ke sebuah rumah yang mempunyai wanita hamil, lapor portal berita Okezone pada 1 Mac 2024.


Berdasarkan maklumat penduduk, hantu penanggal dikatakan masuk ke rumah tersebut melalui tingkap bilik.


Seorang penghuni rumah yang merupakan wanita hamil menjerit sejurus melihat makhluk tersebut, membuatkan jiran-jiran berkumpul bagi menyiasat perkara itu.


Berdasarkan sebuah video yang tular, beberapa penduduk dilihat cuba mencari hantu penanggal yang didakwa muncul itu menggunakan lampu suluh ketika waktu malam.


Rakaman sistem televisyen litar tertutup (CCTV) pula memaparkan susuk didakwa hantu penanggal yang hanya mempunyai kepala dan organ dalaman masuk ke rumah berkenaan.


Video tersebut menjadi tular dengan ramai netizen memberikan pelbagai pendapat.


"Pelbagai jenis ilmu hitam diamalkan oleh orang dahulu di tempat saya di pedalaman Kalimantan. Antaranya adalah panguluh (manusia separa kerbau), sandah (gadis separuh hantu) dan penanggal. Waktu saya kecil dahulu banyak kejadian dikejar (makhluk-makhluk misteri)," kata seorang netizen.


"Daripada jual buah pinggang, lebih baik buru penanggal. Dapat juga usus, limpa dan hati," kata netizen lain secara berseloroh. - Sumber Okezone.


Seorang penduduk menunjukkan lokasi hantu penanggal didakwa mula dilihat dalam rakaman CCTV. - Foto Metro Indo.


EmoticonEmoticon