Selasa, 27 Februari 2024

Batu angkasa paling 'rare' dari kepingan planet Utarid jatuh di Berlin


Saintis menemui kepingan meteorit (tahi bintang jatuh ke bumi) yang jatuh berhampiran Berlin di Jerman sejurus selepas tengah malam pada 21 Januari 2024 lalu, penemuan jarang berlaku daripada asteroid yang dikenal pasti sebelum ia memasuki atmosfera Bumi.


The New York Times melaporkan, ia adalah peristiwa jarang berlaku pada masa lalu yang membolehkan ahli astronomi mengesan asal usul batu yang masuk dalam sistem suria.


Meteorit itu adalah aubrite, kelas dengan asal usul yang tidak diketahui yang sesetengah saintis berpendapat mungkin kepingan planet Utarid. Ia sangat jarang berlaku sehingga ia hanya membentuk 80 daripada 70,000 atau lebih meteorit yang dikumpulkan di Bumi.


"Penemuan ini benar-benar menarik. Terdapat sangat-sangat sedikit aubrite," kata Sara Russell, pakar meteorit di Muzium Sejarah Alam di London.



Asteroid yang menjadi meteorit itu pada mulanya dikesan oleh Krisztián Sárneczky, seorang ahli astronomi Hungary, tiga jam sebelum ia melanda atmosfera Bumi.


Rangkaian kamera menjejaki batu yang masuk, 2024 BX1, ketika ia jatuh berhampiran Ribbeck, sebuah kampung di luar Berlin.


Anggaran mencadangkan batu itu kecil, bersaiz kurang daripada tiga kaki (0.9144 meter) tetapi ia masih menghasilkan pancaran kilat yang dapat dirakam oleh kamera di banyak bahagian Eropah.


Sebaik sahaja mendengar berita tentang kemasukan meteorit itu, Dr Peter Jenniskens, seorang ahli astronomi di SETI Institute di California, membeli tiket kapal terbang.


"Pada petang Sabtu saya mengetahui mengenainya, terus saya mengambil pesawat ke Berlin," katanya.


Ketika persinggahan selama sembilan jam di Newark, Dr Jenniskens mengira di mana kepingan meteorit itu mungkin ditemui supaya apabila dia mendarat awal pagi Isnin, dia dan hampir dua dozen pelajar dan sukarelawannya boleh mula mencari serpihan berkenaan dengan segera.


"Selama berhari-hari mereka menjejaki ladang di sekitar Ribbeck. Kami tidak dapat mencari apa-apa," katanya.


Tetapi pada Khamis, 25 Januari, pasukan pemburu meteor Poland mengumumkan bahawa ia telah menemui bahagian pertama meteorit itu.


"Mereka boleh menunjukkan kepada kami apa yang perlu dicari," kata Dr Jenniskens.


Meteorit itu bukan hitam seperti yang dijangkakan dari laluan melalui atmosfera, tetapi bercahaya seperti batu daratan.


Dengan maklumat ini, hanya dalam masa dua jam seorang ahli pasukan Dr Jenniskens, seorang pelajar di Freie Universität Berlin bernama Dominik Dieter, menemui meteorit hanya duduk di atas tanah. "Ia luar biasa. Kami menemui lebih 20 serpihan," kata Dr Jenniskens.


Penyelidik di Muzium Sejarah Alam di Berlin menganalisis mineral dalam serpihan menggunakan mikroprob elektron.


Ia mendedahkan bahawa batu-batu itu kelihatan seperti aubrite. Ia adalah kali pertama meteorit seperti itu dikumpulkan dalam kejadian meteorit jatuh yang dikesan.


Aubrite dinamakan sempena bandar Aubres di Perancis berhampiran tempat pertama kali ditemui, namun masih misteri kerana komposisi yang tidak sepadan dengan sumber meteorit lain yang diketahui dalam sistem suria.


Sesetengah penyelidikan mencadangkan ia adalah serpihan planet Utarid, tetapi tidak semua saintis menyokong kisah asalnya. Jika aubrite datang terus dari planet Utarid, 2024 BX1 sepatutnya berasal dari sistem suria dalaman.


Bagaimanapun, mengesan kembali laluannya, nampaknya orbit awal asteroid itu jauh lebih luas dan di luar orbit Bumi.


"Oleh itu objek ini tidak boleh datang kepada kami secara langsung dari planet Utarid," kata Dr Marc Fries, seorang saintis planet di Johnson Space Center Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA).


Namun, ada kemungkinan bahawa aubrit telah dikeluarkan dari Utarid lama dahulu ke dalam rangkaian asteroid antara Marikh dan Musytari, membentuk kumpulan yang dipanggil asteroid jenis E. Orbit 2024 BX1


Dr Fries tidak menolak idea itu sepenuhnya, walaupun dia masih ragu-ragu. Walau apa pun asal usulnya, serpihan 2024 BX1 akan terbukti menarik secara saintifik.


"Saya pasti ia akan menjadi keutamaan untuk mengetahui komposisinya dan bagaimana ia dibandingkan dengan meteorit lain," kata Dr Russell pula.


Mengesan asteroid sekecil ini sebelum mencecah atmosfera Bumi juga penting untuk mempertahankan planet ini daripada asteroid.


Mengetahui trajektori lebih awal boleh memberi masa kepada orang ramai untuk mencapai keselamatan.


"Jika anda boleh menghantar amaran, tiada siapa yang akan cedera," kata Davide Farnocchia penyelidik Pusat Kajian Objek Berdekatan Bumi dari NASA. - Sumber The New York Times.


Peter Jenniskens, dengan meteorit di tangan, terbang ke Jerman dari Amerika Syarikat sejurus selepas berita mengenai asteroid memasuki atmosfera, menyertai pasukan mencari serpihan. - Foto Dr Peter Jenniskens/The SETI Institute.

Meteorit yang ditemukan berhampiran Berlin pada 21 Januari lalu. - Foto Dr Peter Jenniskens/The SETI Institute.


EmoticonEmoticon