Sabtu, 24 Februari 2024

Saintis akhirnya dedah gambaran penuh reptilia seperti naga berusia 240 juta tahun


Fosil reptilia marin Dinocephalosaurus orientalis yang dikatakan berusia 240 juta tahun buat pertama kali dapat digambarkan sepenuhnya hasil penyelidikan saintis, lapor Agensi Berita CNN, semalam.


Menurut penyelidik, reptilia itu memiliki leher yang panjang serta badannya bersisik dan ikan yang masih ada di dalam perutnya menunjukkan reptilia itu sesuai dengan kehidupan di laut.


Fosil itu ditemukan di wilayah Guizhou, selatan China dan mula dikenal pasti pada tahun 2003 dan berdasarkan penemuan spesimen tambahan yang lebih lengkap sejak itu, membolehkan pasukan saintis membuat gambaran penuh haiwan itu.


Nick Fraser dari Muzium Negara Scotland, antara yang terlibat dalam kajian itu berkata, penemuan tersebut membolehkan haiwan berleher panjang luar biasa itu 'digambarkan'.


"Kami pasti ia akan membangkitkan imaginasi berdasarkan penampilan yang menarik, mengingatkan mitos naga Cina yang panjang seperti ular," katanya dalam satu kenyataan pada hari Jumaat.


Leher Dinocephalosaurus orientalis telah dibandingkan dengan leher Tanystropheus hydroides, satu lagi reptilia marin aneh dari zaman Trias Pertengahan di Eropah dan China.


Kedua-dua reptilia itu mempunyai saiz dan ciri tengkorak yang sama. Namun Dinocephalosaurus mempunyai lebih banyak vertebra di leher dan di bahagian badan, merupai ular.


Penyelidik dari Scotland, Jerman, Ameria Syarikat dan China mengkaji Dinocephalosaurus orientalis selama 10 tahun di Institute of Vertebrate Palaeontology and Palaeoanthropology, di Beijing. - Sumber CNN.


Fosil reptilia marin Dinocephalosaurus orientalis yang dikatakan berusia 240 juta tahun buat pertama kali dapat digambarkan sepenuhnya hasil penyelidikan saintis. - Foto Muzium Negara Scotland/PA.

Fosil Dinocephalosaurus orientalis ditemui di wilayah Guizhou di selatan China pada tahun 2003. - Foto Muzium Negara Scotland/PA.


EmoticonEmoticon