Ahad, 25 Februari 2024

150 larva pepijat hidup dikeluarkan dari hidung lelaki


Seorang lelaki di Florida lega selepas dapat mengeluarkan 150 larva pepijat dari hidungnya, lapor portal Huff Post pada 20 Februari 2024.


Pesakit yang tidak dikenali itu pergi ke hospital, awal bulan ini, selepas menyedari bahawa seluruh mukanya terasa seperti terbakar, menurut laporan pada Jumaat lalu.


Walaupun lelaki itu mula mengalami gejala pada Oktober tahun lalu. Namun, hanya baru-baru ini, masalah itu menjadi serius.


"Selepas beberapa jam, muka saya mula bengkak, bibir saya membengkak, saya sukar bercakap. Saya tidak boleh bangun untuk ke bilik air dan hidung saya mula berdarah," katanya kepada media.


Lelaki itu melawat Hospital Memorial HCA Florida di Jacksonville dan mendapatkan rawatan daripada pakar telinga, hidung dan tekak, Dr David Carlson.


Carlson terkejut apabila dia melihat ke dalam hidung lelaki itu dengan kamera. Dia mendapati berpuluh-puluh pepijat memakan hidung dan rongga sinus. Malah, ada yang sebesar hujung jari kelingking.


"Saya tahu dia menghadapi masalah besar, terdapat hakisan yang berlaku berhampiran dasar tengkorak dalam jarak yang sangat dekat dengan mata dan otaknya," kata Carlson.


Pada mulanya, doktor cuba menggunakan teknik sedutan untuk mengeluarkan larva pepijat itu. Tetapi ia terlalu besar, jadi doktor terpaksa mengeluarkannya secara satu persatu dari hidung lelaki itu.


"Serangga betul-betul berada di 'pangkalan' tengkoraknya, betul-betul di bawah otak. Sekiranya ia melepasi bahagian ini, ia boleh membunuhnya," kata Carlson.


Larva pepijat itu dihantar kepada ahli epidemiologi untuk menentukan spesies mereka. Pesakit dijangka pulih sepenuhnya.


Masih misteri bagaimana pepijat itu masuk ke dalam hidung lelaki itu. Tetapi, dia memberitahu media First Coast News bahawa masalah itu mungkin berpunca daripada amalan kebersihan yang buruk ketika mengendalikan ikan mati. - Sumber Huff Post.


Imej yang dibesarkan menunjukkan pepijat yang dikeluarkan daripada hidung lelaki berkenaan. - Foto First Coast News.


EmoticonEmoticon