Sabtu, 7 Oktober 2023

NASA akan bina rumah di Bulan pada 2040 yang boleh dihuni angkasawan dan orang awam


Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) merancang untuk membina penginapan di permukaan Bulan menjelang tahun 2040, lapor portal berita Daily Mail pada 3 Oktober 2023.


Agensi angkasa lepas Amerika Syarikat (AS) itu memberi peruntukan AS$60 juta (RM283.65 juta) kepada sebuah syarikat teknologi pembinaan, ICON untuk membina kediaman di Bulan yang boleh dihuni angkasawan dan orang awam.


NASA merancang untuk melancarkan mesin pencetak gergasi tiga dimensi (3D) ke Bulan dan menggunakan konkrit Bulan yang diperbuat daripada batu, serpihan mineral dan habuk sebagai struktur penginapan itu.


Dalam pada itu, NASA turut bekerjasama dengan beberapa universiti dan syarikat swasta untuk membina pintu, jubin dan perabot yang sesuai digunakan di Bulan. 


Selain membina penginapan di Bulan, NASA juga merancang untuk membina sebuah bangunan di Marikh yang boleh didiami manusia. 


Pelan itu masih di peringkat awal dengan gambaran bangunan tersebut hanya dikeluarkan pada 2022, namun semuanya boleh berubah dalam dekad akan datang.


Syarikat ICON berpangkalan di Austin, menandatangani kontrak bersama NASA pada 2022 untuk menggunakan kepakaran percetakan 3D miliknya bagi membina penginapan mewah itu menggunakan sistem pencetakan dinamakan The Vulcan.


Teknologi ini meletakkan campuran simen, pasir dan air sebagai filamen. Semua komponen rumah seperti dinding dan bumbung akan dicetak secara berasingan dan dipasang selepas dicetak di Bulan.


ICON merancang untuk menguji mesin pencetaknya di Pusat Penerbangan Angkasa Marshall pada Februari tahun depan untuk melihat cara ia beroperasi dalam persekitaran hampagas dan sinaran angkasa.


Sejak 2018, ICON telah membina lebih 100 rumah di utara Austin dengan percetakan 3D.  Rumah yang dibina dengan cara ini telah menjadi semakin popular kerana ia cepat didirikan, dengan pemaju mengatakan mereka boleh menyelesaikan krisis perumahan Amerika. - Sumber Daily Mail.


Teknologi ini meletakkan campuran simen, pasir dan air sebagai filamen. Filamen secara berkesan adalah dakwat yang keluar dari pencetak seperti reben tebal yang disusun di atas satu sama lain. - Foto Icon.

Ideanya adalah untuk menghantar pencetak 3D ke bulan, yang akan membina penginapan mewah menggunakan konkrit bulan. - Foto Icon.

Pelan itu berada di peringkat awal, gambaran bangunan ini telah dikeluarkan pada 2022 lalu, idea itu boleh berubah dalam dekad yang akan datang. - Foto Icon.

Bernilai AS$1 juta, rumah bercetak 3D ini terletak di tengah-tengah gurun Texas Barat. - Foto Icon.


EmoticonEmoticon