Selasa, 14 Februari 2023

Saintis terkejut, sukar dipercayai secebis matahari 'terputus'


Satu klip video menunjukkan filamen gergasi plasma 'terputus' di Kutub Utara Matahari dirakam oleh NASA dalam peristiwa yang tidak pernah dilihat sebelum ini, menyebabkan saintis-saintis keliru, lapor portal berita Daily Mail pada 9 Februari 2023.


Rakaman itu menunjukkan filamen gergasi plasma atau gas berelektrik terpercik keluar dari Matahari, terpisah dan kemudian beredar dalam pusaran besar kutubnya.


Walaupun ahli-ahli astronomi keliru, mereka membuat spekulasi bahawa penonjolan itu ada kaitan dengan pembalikan medan magnet Matahari yang berlaku sekali bagi setiap kitaran suria atau setiap 11 tahun.


Video itu dikongsi di laman Twitter oleh ahli meteorologi angkasa lepas, Tamitha Skov yang berkata, klip video kemunculan fenomena suria pelik itu diambil daripada Balai Cerap Dinamik Suria milik NASA.


"Bercakap tentang pusaran kutub! Bahan dari bahagian utara (Matahari) baru sahaja terputus dari filamen utama dan kini beredar dalam pusaran kutub besar di sekitar kutub utara bintang kita," ciapnya.


NASA menggambarkan bahawa filamen suria sebagai awan zarah bercas yang terapung di atas Matahari selain ditambat padanya oleh daya magnet.


Scott McIntosh, pengarah bersama dan ahli fizik suria di Pusat Penyelidikan Atmosfera Kebangsaan di Boulder, Colorado, menjelaskan bahawa perkara pelik berlaku pada latitud 55 darjah Matahari sekali setiap kitaran suria.


Tetapi dia juga mengakui bahawa dia tidak pernah melihat pusaran skala ini: "Sekali setiap kitaran suria, ia terbentuk pada 55 darjah latitud dan mula bergerak ke arah kutub matahari. Ia sangat pelik," katanya.


Penyelidikan terhadap fenomena sedemikian adalah terhad kerana tiada cara untuk memerhatikannya dari kawasan kutub Matahari pada masa ini.


"Kita hanya boleh memerhati Matahari dari satah ekliptik, iaitu satah di mana planet mengorbit," kata McIntosh.


Walau bagaimanapun, dengan misi Pengorbit Suria Agensi Angkasa Eropah yang sedang dijalankan, saintis sekurang-kurangnya mempunyai akses yang lebih besar kepada pemahaman yang lebih dekat tentang bagaimana kitaran magnet Matahari boleh wujud di kaki langit (Matahari). - Sumber Daily Mail.


BACA: Pesawat NASA berjaya 'sentuh' Matahari dan akan 'menyelam' lebih dalam lagi hingga tahun 2025.


Filamen gergasi plasma (dalam bulatan) terputus di Kutub Utara Matahari baru-baru ini. - Foto Tamitha Skov/Twitter.


EmoticonEmoticon