Khamis, 5 Januari 2023

AS pulang semula 'keranda hijau' berusia hampir 3,000 tahun milik Mesir yang dicuri


Muzium Sains Asli Houston di Amerika Syarikat (AS) memulangkan semula sebuah sarkofagus kayu purba dikenali sebagai 'Keranda Hijau' kepada Mesir selepas ia dipamerkan di muzium berkenaan.


Keranda purba itu dipulangkan selepas pihak berkuasa AS mendapati ia dicuri beberapa tahun lalu, lapor saluran berita Al Jazeera pada 2 Januari 2023.


Proses repatriasi (penghantaran semula) itu merupakan sebahagian usaha kerajaan Mesir menghentikan penyeludupan barangan antik yang dicuri.


Pegawai tertinggi Majlis Antikuiti Mesir, Mostafa Waziri berkata, sarkofagus tersebut dipercayai berasal dari era dinasti purba Mesir, pada tahun 664 sebelum Masihi.


Katanya, sarkofagus berukuran tiga meter tinggi yang berwarna terang itu dipercayai milik seorang 'paderi' bernama Ankhenmaat walaupun inskripsi di atas permukaan keranda itu tidak kelihatan.



Artifak purba itu diserahkan secara simbolik dalam satu majlis susulan sidang akhbar diadakan oleh Chargé d’affaires Kedutaan AS di Mesir, Daniel Rubinstein, pada Isnin lepas.


Menteri Luar Mesir, Sameh Shoukry dan Menteri Pelancongan dan Antikuiti, Ahmed Issa turut hadir dalam majlis tersebut.


Penyerahan itu dilakukan lebih tiga bulan selepas Mahkamah Daerah Manhattan mengesahkan keranda itu dicuri dari Abusir Necropolis, utara Kaherah.


Menurut Peguam Daerah Manhattan, Alvin L Bragg, keranda purba itu dipercayai diseludup menerusi Jerman ke AS pada tahun 2008.


Pada 2021, pihak berkuasa Kaherah berjaya mendapatkan semula 5,300 artifak yang dicuri dari seluruh dunia. - Sumber Al Jazeera.


Sarkofagus kayu purba dipamerkan di Muzium Sains Asli Houston di Amerika Syarikat (AS) dipulangkan semula kepada Mesir. - Foto Mohamed Salah/AP.


EmoticonEmoticon