Isnin, 12 Disember 2022

Anggota BIGBANG, T.O.P tepilih pergi ke angkasa lepas untuk mengelilingi Bulan


Anggota kumpulan K-pop BIGBANG, T.O.P bakal menjadi artis dan orang awam pertama dari Korea Selatan ke angkasa lepas untuk mengelilingi Bulan secara lebih dekat.


Dia terpilih menyertai projek dearMoon Crew yang dimulakan usahawan Jepun, Yusaku Maezawa bersama tujuh lagi individu terdiri daripada artis pelbagai bidang.


Berita gembira itu dikongsi T.O.P menerusi sebuah hantaran video di Instagram di mana dia sangat bangga dengan pencapaian itu. Menurutnya, dia berazam menjadi inspirasi kepada orang ramai.


"Saya sangat berbesar hati dapat menjadi sebahagian daripada projek dearMoon Crew. Saya sentiasa berfantasi mengenai angkasa lepas dan Bulan sejak kecil.


"Apabila diberitahu dapat terpilih sebagai krunya, saya sangat gembira. Sebagai artis dan rakyat Korea Selatan, saya sangat bangga dan pegang tanggungjawab besar untuk pergi ke Bulan," katanya.


T.O.P berharap kunjungannya ke angkasa lepas akan memberikan perspektif meluas kepadanya secara peribadi. Dia juga berharap menjadi sumber harapan buat ramai lagi orang lain.


"Saya ingin melihat kematangan peribadi saya berkembang dan kembali ke Bumi sebagai artis dengan inspirasi baharu. Saya tak takut langsung nak pergi ke Bulan dan pengalaman baharu ini.


"Sebaliknya, ia satu penghormatan buat saya dan merendah diri dengan pengalaman ini. Saya mahu Bulan itu jadi inspirasi dan beri harapan kepada orang supaya ia jadikan orang fikir bahawa segalanya tidak mustahil," katanya.


Projek diusahakan SpaceX itu bakal dilaksanakan tahun depan. Ia menyasarkan membawa orang awam menaiki penerbangan ke angkasa lepas dan Bulan.


Ia juga sebahagian daripada projek seni yang dirancang Yusaku Maezawa. Kunjungan itu akan mengambil masa seminggu mengelilingi orbit Bulan dalam kapal angkasa yang dihasilkan SpaceX.


Selain T.O.P, antara individu ternama yang terpilih adalah pemuzik Amerika-Jepun; Steve Aoki, pelakon India, Dev Joshi; penari Jepun, Miyu dan atlit papan luncur Olimpik, Kaitlyn Farrington.


T.O.P bakal menjadi artis dan orang awam pertama dari Korea Selatan ke angkasa lepas.


EmoticonEmoticon