Rabu, 30 November 2022

Muzium Taiwan didakwa pecahkan artifak bernilai lebih RM368 juta


Muzium istana negara Taiwan telah mengakui kerosakan yang tidak didedahkan sebelum ini terhadap tiga artifak dari era dinasti Ming (1368-1644) dan dinasti Qing (1644-1911), bernilai AS$77.85 juta (RM368.5 juta), lapor laman berita Wion News.


Sebiji mangkuk, cawan teh dan pinggan pecah dalam tiga insiden berasingan sepanjang 18 bulan lalu, tetapi kerosakan itu diketahui hanya minggu lepas apabila pihak muzium menjawab soalan seorang wakil rakyat tempatan.


Pada Jumaat lalu, ketua pembangkang Taiwan, Chen I-shin menuduh pengarah muzium, Wu Mi-cha cuba menyem­bunyikan laporan bahawa Muzium Istana Nasional memecahkan khazanah pulau itu.


Namun, dalam satu sidang akhbar, Mi-cha menafikan tuduhan terhadap dirinya dan berkata, mereka tidak menyem­bunyikan berita tersebut selain mengaku tiga item daripada arkib muzium itu pecah.


Katanya, semua artifak yang pecah bukan dipamerkan dan diinsuranskan, manakala nilai keseluruhannya tidak melebihi AS$77.85 juta (RM368.5 juta). Menurut laporan, muzium terletak di pinggir Taipei itu menyimpan koleksi artifak Cina terbesar di dunia.


Artifak itu pecah antara 2021 dan 2022. Menurut Mi-cha, kejadian pertama berlaku pada Februari 2021, diikuti insiden pada 7 April 2021 dan kejadian ketiga Mei lalu.


Kakitangan muzium sedang menyusun artifak Cina apabila mendapati 'cawan teh berukir dua naga hijau' era Dinasti Ming dan 'cawan teh kuning' rosak.


Kata Mi-cha, pemeriksaan sistem televisyen litar tertutup (CCTV) gagal menemui orang yang bertanggungjawab me­lakukan kerosakan itu. Beliau sebaliknya percaya artifak itu rosak kerana kaedah penyimpanan tidak memuaskan.


Pengarah itu seterusnya memberi jaminan bahawa pihak muzium sedang berusaha menaik taraf kaedah penyim­panan dan menambah baik pembungkusan arkib porselin pada tahun depan. - Sumber Wion News.


Artifak yang pecah ini berasal dari abad ke-15 dan 17. - Foto Muzium Istana Nasional.


EmoticonEmoticon