Ahad, 2 Oktober 2022

Lebih 2,600 lubang benam muncul secara tiba-tiba di Turki resahkan penduduk


Sebanyak 16 lubang benam gergasi lagi ditemukan di sebuah wilayah di Turki dalam tempoh beberapa bulan sahaja selepas kemarau mengakibatkan runtuhan kuari batu kapur, lapor akhbar Daily Mail pada 30 September 2022.


Punca kewujudan lubang benam di wilayah Turki itu tidak dapat dipastikan namun ia dikatakan disebabkan kemarau berpanjangan yang mendorong petani menggunakan air bawah tanah sebagai sumber tanaman.


Tindakan itu difahamkan menimbulkan rekahan lubang-lubang kecil dan akhirnya menjadi semakin serius. Beberapa gambar menunjukkan lubang besar terbentuk di sebuah kawasan ladang di Lembah Konya dalam tempoh sembilan bulan pertama tahun ini.


Pakar Universiti Teknikal Konya (KTUN), Fetullah Arık berkata, ketika ini terdapat lebih 2,600 lubang benam di Dataran Konya. Beliau juga memberi amaran mengenai penggunaan air bawah tanah yang tidak terkawal. 



"Meskipun dilanda salji lebat tahun lalu namun tiada peningkatan besar dalam air bawah tanah. Struktur tanah boleh larut apabila ia terkena air dan meliputi kawasan luas di seluruh lembangan," katanya kepada Hurriyet Daily News.      


Tambah Arik, lubang benam akan tetap muncul walaupun tiada gangguan berlaku, dan bilangan lubang benam semakin meningkat hampir setiap hari di daerah Cihanbeyli, Yunak, Kulu, Sarayönü dan Kadınhanı.


Ia diperiksa oleh pakar dari Jabatan Pengurusan Bencana dan Kecemasan (AFAD) dan KTUN. Berdasarkan kajian, lubang benam kini ditemukan di tempat-tempat lain seperti kawasan perumahan, pertanian dan perindustrian yang mencetuskan lebih banyak risiko.


Lubang benam merupakan lekukan dalam tanah yang tidak mempunyai saliran permukaan luaran semula jadi. Apabila hujan, semua air kekal di dalam dan biasanya mengalir ke bawah permukaan.


Mendapan paling kerap berlaku di 'muka bumi karst' di mana batu di bawah permukaan tanah secara semula jadi dibubarkan oleh air bawah tanah yang beredar melaluinya. Batuan yang boleh larut termasuk dasar garam dan kubah, gipsum, batu kapur dan batu karbonat yang lain.


Seorang petani, Kadir Gümüşsoy berkata bahawa lubang benam itu menakutkan dan dia menjalankan pengeluaran pertanian dengan sumber air bawah tanah di rantau ini.


"Kami datang ke lapangan (ladang) dengan cemas kerana kami tidak tahu bila ia akan berlaku. Kami menarik air dari dalam perigi dengan menanam tumbuhan yang menggunakan lebih sedikit air dengan insentif," katanya. - Sumber Daily Mail.


Seorang pakar, Fetullah Arık dari Universiti Teknikal Konya (KTÜN), berkata kini terdapat lebih 2,600 lubang benam di Dataran Konya dan memberi amaran terhadap penggunaan air bawah tanah yang tidak terkawal. - Foto Agensi Anadolu.

Orang ramai menggunakan air bawah tanah dengan cara yang sengit dan tidak terkawal untuk menghasilkan tumbuhan yang menggunakan sejumlah besar air. (Gambar) pemandangan dari udara lubang benam di Lembah Konya. - Foto Agensi Anadolu.

Bilangan lubang benam semakin meningkat setiap hari di daerah Cihanbeyli, Yunak, Kulu, Sarayönü dan Kad¿nhan¿. Ini diperiksa oleh pakar dari Disaster and Emergency Management Presidency (AFAD) dan KTÜN. - Foto Agensi Anadolu.

Gambar menunjukkan lubang benam terbentuk di sebuah kawasan ladang di Lembah Konya. - Foto Agensi Anadolu.


EmoticonEmoticon