Khamis, 8 September 2022

Teleskop James Webb rakam imej Nebula Tarantula terletak sejauh 161,000 tahun cahaya dari bumi


Gambar sebuah tapak pembentukan bintang yang dikenali sebagai Tarantula Nebula berjaya dirakamkan oleh Teleskop James Webb milik Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA), kata agensi angkasa lepas Amerika Syarikat itu pada hari Selasa, 6 September 2022.


Ia juga dikenali secara rasmi sebagai 30 Doradus dan merupakan kawasan angkasa lepas yang mempunyai ciri-ciri seperti berdebu dan menyerupai kaki labah-labah yang berbulu. Turut dirakam struktur dan komposisi terperinci gas dan habuk nebula.


Ia dapat dilihat buat kali pertama hasil daripada instrumen inframerah resolusi tinggi teleskop James Webb di angkasa lepas.


Tarantula Nebula terletak sejauh 161,000 tahun cahaya dalam galaksi Awan Besar Magellan, Tarantula Nebula ialah kawasan pembentuk bintang terbesar dan paling terang dalam Kumpulan Tempatan, galaksi yang paling hampir dengan Bima Sakti kita.


Digelar Nebula Tarantula kerana penampilan filamennya. Nebula merupakan objek alam semesta berupa kumpulan awan gas, debu, plasma dan partikel alam semesta lainnya. Tarantula pula ialah nama haiwan labah-labah.


Ahli astronomi sebelum ini menyangka bintang berkenaan mungkin agak tua dan sudah dalam proses membersihkan gelembung di sekelilingnya. Walau bagaimanapun, Spektrograf Inframerah Dekat Webb (NIRSpec) menunjukkan bahawa bintang itu baru mula muncul dari tiangnya dan masih mengekalkan awan penebat debu di sekelilingnya.


"Tanpa spektrum resolusi tinggi Webb pada panjang gelombang inframerah, episod tindakan pembentukan bintang ini tidak mungkin didedahkan," kata NASA.


Teleskop James Webb membolehkan para saintis untuk melihat galaksi yang lebih jauh dari bumi. Beroperasi sejak Julai, James Webb ialah teleskop angkasa lepas yang paling canggih pernah dibina bernilai AS$10 bilion (RM45.02 bilion) dengan ahli-ahli astronomi yakin ia akan menandakan satu era penemuan baharu di alam semesta. - Sumber NASA.


Dalam imej mozek yang membentang sepanjang 340 tahun cahaya ini, Kamera Inframerah Dekat Webb (NIRCam) memaparkan kawasan pembentuk bintang Tarantula Nebula dalam cahaya baharu, termasuk puluhan ribu bintang muda yang tidak pernah dilihat sebelum ini yang diselubungi kosmik atau habuk. Kawasan paling aktif kelihatan berkilauan dengan bintang muda yang besar, kelihatan biru pucat. - Foto NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team.


EmoticonEmoticon