Isnin, 26 September 2022

Planet Marikh jadi tempat pembuangan sampah dalam tempoh 50 tahun lalu


Planet Marikh menjadi tempat pembuangan sampah peralatan dan kapal angkasa manusia, dalam tempoh 50 tahun lalu walaupun tiada manusia yang berjaya tiba di planet tersebut sehingga kini, lapor akhbar Daily Mail pada 23 September 2022.


Seorang felo penyelidik pasca doktoral dalam bidang robotik di West Virginia University, Cagri Kilic menganalisis jisim semua kenderaan penjelajah dan orbiter yang dihantar ke Marikh dan mendapati terdapat tinggalan sampah buatan manusia seberat 15,694 paun (7,119 kilogram).


Sampah itu termasuk peralatan yang dibuang ke planet tersebut dan kapal angkasa yang tidak aktif setelah ia terhempas di permukaan planet. Ia juga melibatkan kapal angkasa tanpa juruterbang milik Kesatuan Soviet yang kini dibubarkan dan dikenali Rusia, yang melakukan pendaratan sebelum terhempas pada tahun 1971.


Bukan sahaja manusia sudah mencemarkan planet lain, tetapi saintis takut serpihan itu boleh mencemari sampel yang dikumpulkan oleh kenderaan penjelajah NASA yang dinamakan Rover Perseverance, yang kini sedang mencari kehidupan purba di Marikh.


Kebanyakan serpihan itu tidak dapat dielakkan memandangkan banyak bahagian perlu dibuang untuk melindungi kenderaan angkasa ketika ia meluncur melalui atmosfera planet merah.


Rover, yang sedang mengumpul sampel di Marikh yang akan dibawa kembali ke Bumi, telah menangkap imej sampah semasa dalam misinya.


Pada bulan Jun, pasukan NASA di Bumi melihat cahaya di kejauhan dalam imej yang dihantar semula oleh Perseverance, yang kemudiannya mengarahkan rover untuk melihat.


Beberapa minggu kemudian, Perseverance memasuki wilayah Hogwallow Flats dan memperoleh panorama Mastcam-Z resolusi tinggi 360 darjah.


Imej menunjukkan cahaya terang adalah pantulan dari 'selimut haba' yang digunakan untuk melindungi kenderaan bersaiz kereta daripada suhu melampau yang dialami semasa mendarat. Selimut itu terselit di sudut beberapa batu dan kelihatan memantulkan cahaya.


Juga terdapat kenderaan penjelajah NASA dikenali sebagai Opportunity yang sudah tidak aktif berada di Marikh. Kenderaan itu aktif dari tahun 2004 hingga pertengahan 2018.


Selain itu, terdapat sejumlah lapan lagi kapal angkasa yang tidak aktif duduk di Marikh, termasuk pendarat Mars 3, pendarat Mars 6, pendarat Viking 1, pendarat Viking 2, rover Sojourner, pendarat Schiaparelli Agensi Angkasa Eropah, pendarat Phoenix dan rover Spirit.


Menurut Kilic, kebanyakan robot itu masih utuh dan agensi angkasa lepas melihatnya sebagai monumen bersejarah dan bukannya sampah yang dibuang.


"Apabila anda menambah jisim semua kapal angkasa yang pernah dihantar ke Marikh, anda mendapat kira-kira 9,979 kilogram.


"Tolakkan berat kapal yang sedang beroperasi di permukaan seberat 2,860 kilogram, hanya tinggal 7,119 kilogram serpihan manusia di Marikh," tulis Kilic dalam The Conversation. - Sumber Daily Mail.


Gambar perisai haba yang melindungi kenderaan penjelajah NASA, Opportunity yang mendarat di Marikh pada tahun 2004, serpihannya bersepah di tanah sejauh beberapa kilometer. - Foto NASA.

Disebabkan angin Marikh, jaring yang berasal dari perisai haba yang pada asalnya terikat ketat mula terurai. - Foto NASA.

Baru-baru ini pada bulan Jun 2022, Perseverance menemui jaring Dacron telah koyak yang membantunya mendarat dengan selamat di Marikh. - Foto NASA.

Helikopter Ingenuity merakam imej peralatan pendaratan yang digunakan semasa ketibaannya dengan Perseverance. - Foto NASA.

Serpihan 'selimut haba' terselit di sudut beberapa batu dan kelihatan memantulkan cahaya. - Foto NASA.


EmoticonEmoticon