Sabtu, 24 September 2022

Lelaki nekad jalan kaki sejauh 1,350 kilometer pulang ke kampung selepas hilang kerja


Seorang lelaki yang berkerja di wilayah selatan Songkhla nekad berjalan kaki pulang ke kampungnya di Buriram di timur laut Thailand, sejauh 1,350 kilometer selepas kehilangan pekerjaan, lapor laman berita Thaiger pada 22 September 2022.


Choi yang berusia 42 tahun berpindah ke Songkhla kira-kira tujuh bulan lalu untuk bekerja di sebuah ladang getah dan menerima bayaran 300 baht (RM36.73) sehari bagi tugas menebang pokok.


Bagaimanapun, dia hilang pekerjaan selepas pokok yang perlu ditebang semakin terhad dan dia hampir tidak menjana wang langsung. Dia merindui neneknya dan anak perempuan yang berusia 11 tahun, jadi dia memutuskan untuk pulang semula ke kampung pada 5 September.


Disebabkan tidak memiliki wang atau telefon bimbit, Choi memulakan perjalanan yang mengambil masa 18 jam jika berkereta, tetapi dia balik dengan berjalan kaki.



Choi sempat berjalan sejauh 300 kilometer dalam masa 12 hari dengan tidur di kuil-kuil serta memakan makanan yang diberi oleh sami di situ.


Nasibnya berubah apabila bertemu sebuah berek tentera di wilayah Patthalung dan Choi berhenti di sana untuk meminta sedikit bekalan air minuman.


Pada mulanya, askar di situ menyangka Choi penjenayah dan menahannya untuk sesi soal siasat sebelum mengetahui cerita sebenar.


Pihak askar memberitahu Choi bahawa mereka akan membayar tiket kapal terbangnya untuk terbang pulang ke Buriram. Bagaimanapun, Choi berkata dia tidak pasti cara menaiki kapal terbang. Mereka kemudian memberikan wang sebanyak 1,000 baht (RM122) dan menghantarnya ke stesen kereta api.


Choi meneruskan perjalanan selama 13 jam dari Phatthalung ke Stesen Kereta Api Hua Lamphong di Bangkok. Dari sana, dia menaiki kereta api selama lapan jam dari Bangkok ke Buriram dan tiba di kampung halaman dengan selamat.


Setibanya di Buriram, nenek Choi yang berusia 81 tahun, La mengikat beberapa tali di pergelangan tangan Choi sebagai tanda terima kasih. La berkata, dia berasa kasihan kerana cucunya telah berjalan sejauh 300 kilometer merentasi selatan Thailand.


La mengucapkan terima kasih kepada tentera kerana membantu Choi dan tertanya-tanya berapa lama masa yang diambilnya untuk pulang jika dia berjalan sepanjang perjalanan. Jarak antara Songkhla dan Buriram ialah 1,350 kilometer. - Sumber The Thaiger.


Choi (duduk di lantai) bercerita kisah hidupnya kepada salah seorang askar di berek tentera di Patthalung. - Foto Khaosood.


EmoticonEmoticon