Rabu, 14 September 2022

Kehidupan wujud di pelbagai planet, kami akan cari 'Alien', kata saintis NASA


Bekas ketua saintis NASA, Jim Green berkata terdapat beberapa planet di luar Bumi yang mungkin boleh menampung hidupan. Beliau juga berkata manusia berada di ambang 'penemuan yang sangat menakjubkan'.


"Kami mencapai kemajuan yang ketara. Sekarang, kami tahu terdapat lebih banyak planet dalam galaksi daripada bintang. Kebanyakan planet seperti Bumi boleh menerima cahaya daripada Matahari dan mempunyai air," kata Green seperti yang dilaporkan oleh Daily Star.


Green, yang telah bekerja untuk NASA selama 40 tahun, menambah bahawa beberapa planet mempunyai air.


"Ia bukan sahaja dalam bentuk cecair, ada juga bentuk beku dan wap. Ini adalah syarat penting yang kami percaya diperlukan untuk kehidupan. Kami menjumpai beberapa planet yang berkemungkinan kehidupan telahpun wujud," kata Green.


NASA baru sahaja mengumumkan akan mengeluarkan gambar terbaru teleskop James Webb. Pada masa ini, empat elemen teleskop paling canggih itu berada dalam arah yang sempurna.


"Dengan teleskop hebat ini, kami akan mula menunjukkan rupa planet dan atmosferanya," kata Green.


Menurut Green, perbandingan atmosfera adalah penting kerana ia adalah salah satu tanda planet yang boleh dihuni atau tidak.


"Kami akan membandingkannya dengan apa yang kami tahu. Adakah atmosfera seperti Zuhrah, Marikh atau Bumi? Ini benar-benar satu langkah besar.


"Saya fikir kita akan melihat beberapa penemuan yang sangat mengagumkan dalam beberapa tahun akan datang," katanya.


Green meramalkan NASA sedang dalam perjalanan untuk menjawab dua matlamat misinya, 'Adakah kita bersendirian dan bagaimana kita sampai ke sini?'


Bagaimanapun, Wanjie Song dan He Gao dari Jabatan Astronomi di Beijing Normal University, dalam jurnal bertajuk 'The Number of Possible CETIs within Our Galaxy and the Communication Probability among These CETIs' meragui perkara ini.


Dipetik daripada Daily Star, mereka berpendapat bahawa manusia terpantas boleh mendengar tamadun pintar lain, kira-kira 2,000 tahun hingga 400 ribu tahun lagi. - Sumber Daily Star.


BACA: Manusia mungkin perlu menunggu 400,000 tahun untuk berhubung dengan makhluk asing.


EmoticonEmoticon