Isnin, 4 Julai 2022

Pelanggan lelaki peluk wanita, premis ini memang dalam pemantauan kata JHEAT


Sejak semalam, tular di media sosial satu video memperlihatkan dua orang lelaki yang merupakan pelanggan di sebuah kedai makan memeluk seorang wanita sewaktu bergambar dengannya.


Video berkenaan menimbulkan kecaman warganet sambil meminta pihak berkuasa mengambil tindakan tegas. Susulan itu, Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) menjalankan siasatan berhubung video tular tersebut.


Menerusi laporan Harian Metro, Pesuruhjaya JHEAT M Rozi Bidin berkata, pihaknya akan melihat tindakan yang boleh diambil mengikut Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) Terengganu 2001.


"Premis ini memang dalam pemantauan kita sebelum ia tular lagi dan dakwaan mengatakan JHEAT tak beri perhatian, itu tak betul sebab premis ini sedang dalam pemantauan.


"Kita tak akan biarkan benda-benda atau perkara yang tidak baik, perlakuan tak senonoh dan kita akan tengok mengikut bidang kuasa yang ada.


"Tiada kompromi dalam hal sebegini kerana ia bukan hanya mencemarkan agama Islam itu sendiri tetapi bertujuan membendung gejala atau kelakuan tidak bermoral dalam kalangan masyarakat," katanya.


Terdahulu, tular di media sosial video berdurasi 34 saat yang menunjukkan dua pelanggan lelaki memeluk bahu dan pinggang seorang wanita di sebuah kedai makan di Setiu.


BACA: Pelanggan lelaki dikecam peluk pelayan wanita ketika bergambar.


Aksi dua lelaki yang juga pelanggan berkelakuan tidak senonoh apabila memeluk bahu dan pinggang seorang pekerja wanita yang menimbulkan kecaman daripada masyarakat. - Foto tular di Facebook.


EmoticonEmoticon