Ahad, 3 Julai 2022

Nissan Skyline R32 disita kerana diubah suai menyerupai kenderaan polis


Tindakan seorang lelaki mengubah suai kereta miliknya sehingga menyerupai kereta milik Polis Diraja Malaysia (PDRM) akhirnya memakan diri apabila kenderaan itu disita pihak polis semalam.


Ketua Polis Daerah Sepang, Asisten Komisioner Wan Kamarul Azran Wan Yusof berkata, lelaki berumur 43 tahun yang berniaga aksesori kenderaan ditahan pada jam 10.30 malam selepas kereta terbabit viral di TikTok.


Katanya, pihaknya telah terkesan viral di laman media sosial mengenai sebuah kereta yang menyerupai kereta peronda polis di sebuah pameran kereta yang diadakan di Taman Ekspo Pertanian Malaysia (MAEPS) Serdang.


"Penahanan itu dilakukan pasukan Bahagian Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis (IPD) Sepang selepas melakukan pemerhatian di pusat pameran tersebut.


"Polis kemudian merampas kereta jenis Nissan Skyline R32 yang mempunyai lambang dan corak menyerupai kenderaan polis. Pemeriksaan lanjut mendapati kereta tersebut mempunyai cukai jalan yang sah dan digunakan oleh suspek.


"Lelaki tersebut telah dibebaskan dengan jaminan polis tengah malam tadi, dan kes disiasat di bawah Seksyen 89 Akta Polis 1967 kerana memiliki barangan yang dibekalkan kepada PDRM untuk menjalankan tugas," tegas beliau.


Terdahulu, Unit Perhubungan Awam Bukit Aman mengesan video viral di TikTok yang memaparkan kenderaan pameran di MAEPS Serdang, yang berlangsung semalam hingga hari ini, yang menyerupai kenderaan polis.


Polis merampas sebuah kereta jenis Nissan Skyline R32 dimiliki seorang lelaki yang diubahsuai menyerupai kenderaan polis ketika menyertai pameran kereta di MAEPS Serdang semalam. - Foto ihsan PDRM.


EmoticonEmoticon