Ahad, 3 Julai 2022

Ahli astronomi AS dakwa Alien sedang memantau Bumi dari 29 exoplanet berhampiran

Ilustrasi Alien. - Foto Shutterstock.

Satu kajian yang mengejutkan mengatakan bahawa makhluk luar angkasa atau makhluk asing, mempunyai potensi untuk melihat kehidupan manusia di Bumi daripada 29 exoplanet dalam Bima Sakti.


Penyelidikan itu dilakukan oleh dua ahli astronomi dari Amerika Syarikat (AS) suatu ketika dahulu. Mereka berkata bahawa penyelidikan itu diperolehi dengan melihat bayang-bayang samar ketika planet-planet transit di hadapan bintang induknya.


"Salah satu cara kita mencari planet adalah jika mereka menyekat sebahagian cahaya daripada bintang induknya," kata Lisa Kaltenegger, pengarah Institut Carl Sagan di Universiti Cornell, seperti yang dilaporkan Global News.


Pada mulanya, ahli astronomi mengenal pasti 1,715 sistem bintang lain yang boleh melihat Bumi semasa tempoh kewujudan manusia. Teknik ini juga diketahui digunakan oleh manusia untuk mengetahui kehidupan lain di angkasa lepas.


Kemudian, mereka mengecilkan senarai itu kepada 46 sistem bintang yang cukup dekat untuk mendengar siaran radio dan televisyen (TV) dari Bumi.


"Apabila penyelidikan dilakukan, bintang yang paling dekat dengan kami akan menjadi yang paling menarik," kata Jackie Faherty, saintis senior di American Museum of Natural History, kepada NPR News.


Ahli astronomi berpendapat makhluk asing yang hidup di planet Ross-128 b, sebagai contoh, mungkin telah menemui Bumi. Sementara itu, penduduk Stars B dan C Teegarden akan berpeluang melihat Bumi dalam masa kira-kira 29 tahun.


Sebelum ini, beberapa pakar, termasuk ahli fizik teori dan kosmologi Stephen Hawking, telah memberi amaran supaya tidak cuba membuat hubungan dengan kehidupan luar angkasa, kerana mungkin makhluk asing itu tidak akan senang mendengar 'khabar' daripada manusia.


Ada juga yang mencadangkan bahawa mungkin terdapat banyak bangsa asing di luar sana di kalangan bintang. Namun mereka semua tetap 'diam' untuk mengelak ancaman besar kepada tamadun mereka. - Sumber CNBC Indonesia.


Apa Itu Transit Astronomi?


Transit, dalam astronomi, ialah laluan jasad yang agak kecil merentasi cakera jasad yang lebih besar, biasanya bintang atau planet, tersembunyi hanya di kawasan yang sangat kecil. Planet luar Sistem Suria atau exoplanet (cth, HD 209458b) telah ditemui semasa mereka transit bintangnya.


(Transit tahun 2012) transit atau peralihan Zuhrah merentasi Matahari berlaku apabila planet Zuhrah bergerak betul-betul di antara Matahari dan Bumi (ataupun planet lain). Pergerakan ini mengaburi sebahagian kecil cakera suria dan dengan itu membolehkan planet dilihat dengan berlatarbelakangkan cakera tersebut.


Sewaktu transit, Zuhrah dapat kelihatan dari Bumi sebagai sebuah cakera hitam kecil yang bergerak merentasi muka Matahari. Tempoh masa transit sedemikian biasanya diukur mengikut jam (transit tahun 2012 mengambil masa 6 jam 40 minit).


Transit mirip dengan penghijaban yang berlaku semasa gerhana suria apabila Bulan merentasi Matahari. Walaupun garis pusat Zuhrah lebih daripada tiga kali ganda garis pusat Bulan, Zuhrah kelihatan lebih kecil, dan bergerak lebih perlahan semasa merentas muka Matahari, kerana ia lebih jauh dari Bumi. - Sumber Wikipedia.


Gambar transit planet Zuhrah tahun 2012, gambar diambil oleh kapal angkasa Solar Dynamics Laboratory NASA.


EmoticonEmoticon