Jumaat, 10 Jun 2022

Tapak bandar purba puak Maya berusia 1,500 tahun ditemukan di Mexico dipenuhi dengan istana dan piramid


Runtuhan sebuah bandar tamadun purba Maya yang dipenuhi dengan istana, piramid dan plaza ditemukan di tapak pembinaan berhampiran Merida di Semenanjung Yucatan, Mexico, lapor Daily Mail pada 30 Mei 2022.


Bandar itu dikenali sebagai Xiol yang bermaksud 'Spirit of Man' dalam bahasa Maya. Bandar pra-Colombia itu dipercayai menjadi tempat tinggal kepada kira-kira 4,000 orang antara 600 dan 900 Selepas Masihi.


Menurut ahli arkeologi, bandar itu mempunyai beberapa ciri gaya seni bina Maya Puuc, yang biasa ditemukan di selatan Semenanjung Yucatan namun jarang berhampiran Merida.


Pasukan ahli arkeologi berkenaan juga menemukan tapak perkuburan orang dewasa dan kanak-kanak berdekatan, yang ditanam dengan alat obsidian dan batu api, penyembahan dan barang-barang lain.


"Penduduk dari kelas sosial yang berbeza seperti imam, jurutulis, tinggal di istana-istana besar ini, dan ada juga rakyat jelata yang tinggal di beberapa bangunan kecil," kata ahli arkeologi yang mengetuai kerja ekskavasi bandar itu, Carloz Peraza.



Bandar tersebut berasal dari zaman Klasik Akhir, tempoh dalam sejarah Maya apabila negara kota terlibat dalam rangkaian pakatan dan permusuhan yang kompleks. Ahli arkeologi menyedari kewujudan Xiol sejak 1980an namun kerja ekskavasi hanya bermula pada 2018 dan bangunan pertama ditemukan enam bulan lalu.


Sekumpulan ahli arkeologi dari Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH) membentangkan penemuan kerja ekskavasi mereka kepada dunia.


Setakat ini, pasukan itu berjaya mengesan dan menemukan 12 bangunan termasuk istana, rumah, bengkel, kubur dan dataran awam luas merangkumi sebuah platform dan piramid kecil yang mungkin digunakan untuk tujuan upacara.


Mereka juga menemukan sebuah cenote sedalam 4.87 meter, iaitu perigi semula jadi yang terbentuk akibat runtuhan kerak batu kapur yang melapisinya.


Sekurang-kurangnya lima bangunan itu dibina dalam gaya seni bina Puuc, yang terkenal dengan penggunaannya di tapak bersejarah seperti Chichén Itzá dan Uxmal sekaligus menunjukkan Xiol dibina pada masa yang sama.


Ahli arkeologi INAH juga menemukan beberapa alat yang digunakan untuk membina bandar, artifak seperti periuk seramik dan kubur purba.


Sisa-sisa hidupan marin turut ditemui di kawasan itu, menunjukkan penduduk bandar itu melengkapkan diet berasaskan pertanian mereka dengan menangkap ikan di sepanjang pantai berdekatan.


Xiol terletak di perbandaran pinggir bandar Kanasín, beberapa meter dari lebuh raya Mérida-Chetumal, dan ditemui semasa kerja pembinaan tapak perindustrian Sky Park. Walaupun tinggalan arkeologi akan dipelihara, pembinaan taman perindustrian itu tetap akan diteruskan.


"Seiring berjalannya waktu, kawasan bandar (di kawasan itu) telah berkembang dan banyak tinggalan arkeologi telah dimusnahkan," kata Peraza. - Sumber Daily Mail.


Ahli arkeologi INAH juga telah menemui alat yang digunakan untuk membina bandar, artifak seperti periuk seramik, dan kubur purba yang mengandungi persembahan seramik, barang kemas, alat obsidian dan batu api. - Foto Reuters.

Mereka juga menemui dataran awam yang besar, yang terdiri daripada platform dan piramid kecil, yang akan digunakan untuk tujuan upacara. - Foto Reuters.

Ia mempunyai ciri-ciri gaya seni bina Maya Puuc, kata ahli arkeologi, yang biasa di selatan Semenanjung Yucatan tetapi jarang berlaku berhampiran Merida. - Foto Reuters.

Pasukan itu setakat ini telah mengenal pasti dan memulihkan 12 struktur, termasuk istana, rumah dan bengkel. - Foto Reuters.

Runtuhan bandar Maya purba yang dipenuhi dengan istana, piramid dan plaza telah ditemui di tapak pembinaan berhampiran Merida di Semenanjung Yucatan Mexico. - Foto Reuters.

Sebuah periuk dipamerkan selepas ditemui di runtuhan tapak Maya. - Foto Reuters.


EmoticonEmoticon