Rabu, 20 April 2022

Rahsia 'komputer purba' pertama dari 2,000 tahun lalu terbongkar


Mekanisme Antikythera yang misteri, yang dianggap oleh sesetengah orang sebagai komputer pertama di dunia, telah ditemui oleh saintis. Diketahui bahawa komputer itu mula digunakan pada 22 Disember 178 Sebelum Masihi (SM).


Menerusi lapor laman berita Live Science pada 17 April 2022, para penyelidik memberikan beberapa alasan mengapa mereka menganggap 22 Disember 178 SM, adalah tarikh pertama komputer kuno itu digunakan, kerana tarikh itu adalah permulaan mekanisme yang merupakan tarikh paling awal di mana semua pengiraan dibuat pada komputer.


Pertama, terdapat gerhana matahari pada hari itu, yang berlangsung lebih daripada 12 minit. Kedua, keesokan harinya, 23 Disember, adalah solstis musim sejuk, hari penting di kalangan ramai orang purba.


Para saintis juga mengatakan bahawa perayaan meraikan dewi Isis di Mesir dan Greece telah dijalankan pada masa itu. Di samping itu, fasa bulan bermula pada 22 Disember tahun tesebut, lapor pasukan itu dalam kertas kerja mereka.


Aristeidis Voulgaris, pengarang utama kertas kerja dan ketua pasukan untuk Pembinaan Semula Fungsian Mekanisme Antikythera, berkata gabungan peristiwa ini mencipta 'kebetulan yang sangat jarang berlaku' yang akan menjadikan hari permulaan yang tidak dapat dilupakan.



"Untuk menggunakan alat pengukur, titik rujukan diperlukan, sebelum prosedur pengukuran," tulis penyelidik dalam kertas tersebut. Seperti kalendar yang memerlukan tarikh tetap seperti 1 Masihi, sesiapa yang menggunakan mekanisme ini memerlukan tarikh mula yang menjadi asas semua pengiraan.


Tarikh itu adalah salah satu misteri mengenai keajaiban mekanikal yang masih perlu diselesaikan. Penyelidikan sebelum ini telah berjaya menguraikan banyak inskripsi dan memahami kegunaan banyak gear dan dail. Mereka turut menghubungi beberapa saintis yang tidak bergabung dengan kajian itu untuk perbandingan.


"Ini bukan kertas yang akan menyokong semakan rakan sekerja yang cekap. Terdapat banyak masalah dengan penyelidikan, mulai dari kekurangan asas yang baik dalam konteks luas astronomi dan sains purba," kata Alexander Jones, seorang profesor Sejarah Sains Tepat dalam Antikuiti di Institut Kajian Dunia Purba Universiti New York, dalam e-mel.


Seperti yang diketahui, Mekanisme Antikythera ditemui oleh penyelam dalam kapal karam zaman Rom berhampiran pulau Antikythera Yunani pada tahun 1901.


Komputer purba yang rumit yang kelihatan seperti peranti bersaiz kotak kasut dengan gear dan dail yang mempunyai banyak inskripsi kecil tertulis di atasnya, boleh meramalkan gerhana dan fenomena semula jadi yang lain.


Selama bertahun-tahun, penyelidik telah mengumpul banyak serpihan mekanisme Antikythera dengan susah payah untuk mengetahui bagaimana ia dibuat, dan bagaimana ia digunakan 2,000 tahun yang lalu.


Banyak persoalan yang masih belum didedahkan sehingga kini seperti siapa yang membuatnya? Setakat ini saintis hanya boleh menganggarkan bila komputer purba mula digunakan. - Sumber Live Science.


Serpihan mekanisme Antikythera ditempatkan dalam koleksi Muzium Arkeologi Negara, Athens. - Foto Heritage Images/Getty Image.


EmoticonEmoticon