Rabu, 23 Mac 2022

Obor-obor 'abadi' Turritopsis dohrnii boleh hidup hingga hari kiamat


Obor-obor adalah salah satu spesies haiwan yang paling banyak terdapat di lautan kita dengan lebih dari 200 sub spesies, masing-masing dengan ciri dan penyesuaian yang tersendiri berdasarkan habitatnya. Beberapa spesies obor-obor juga cukup berbisa, walaupun fizikalnya sering berwarna meriah.


Namun, satu spesies obor-obor memiliki kemampuan yang mungkin tidak ditemukan dalam jenis kehidupan lain, termasuklah obor-obor lain. Turritopsis dohrnii, adalah spesies obor-obor yang awalnya terdapat di perairan Caribbean dan Mediterranean yang lebih panas.


Menurut perkongsian laman berita SINDONEWS.com pada 3 Mac 2022 yang dipetik daripada A-Z Animals, obor-obor Turritopsis dohrnii adalah antara segelintir haiwan di dunia yang boleh hidup selama-lamanya. Bahkan haiwan ini dapat hidup sehingga hari kiamat asalkan tidak dipindahkan dari habitat semula jadinya.


Obor-obor Turritopsis dohrnii pertama kali ditemui di Laut Mediterranean pada tahun 1883. Para penyelidik dan saintis tidak mengetahui fakta tentang kemampuan transformasi mereka hinggalah pada pertengahan 1990-an.


Satu-satunya cara ia boleh mati adalah dengan dimakan oleh pemangsanya, dikeluarkan dari air, atau jatuh sakit. Tanpa mengira punca kematian, secara amnya obor-obor ini boleh hidup selama-lamanya.


Ia adalah satu- satunya organisma yang diketahui dapat mengembalikan sel-selnya kembali ke peringkat kelahiran mereka. Proses ini berlaku secara tidak disengajakan dan hanya terjadi ketika krisis teruk, seperti kelaparan atau kecederaan yang teruk.


Selnya nampaknya dapat memperbaiki sendiri sepenuhnya dan bahkan membalikkan prosesnya - memulakan kitaran hidup mereka sekali lagi. Tiada had berapa kali mereka boleh melakukan peringkat polip ini.


Obor-obor ini memakan makhluk laut kecil termasuk plankton, telur ikan dan larva. Seperti semua obor-obor, ia tidak mempunyai otak mahupun jantung, selain boleh menyengat, tetapi tidak beracun. - Sumber SINDONEWS.com.


Apabila di ambang kematian, obor-obor ' abadi' ini boleh kembali ke peringkat polip dan memulakan kitaran hidup mereka sekali lagi. - Foto Live Science.


EmoticonEmoticon